آبسه پوستی که جوش هم نامیده می شود یک برآمدگی است که در روی پوست و یا زیر آن به وجود می آید. این برآمدگی اغلب از مایع شفاف و یا چرک پر شده است که ناشی از عوامل باکتریایی است. جوشها در تمام نقاط بدن پدیدار می شوند ولی با اینحال در برخی نواحی مانند پشت، صورت، سینه یا باسن شیوع بیشتری دارند. آبسه های پوستی همچنین در نواحی که رویش مو وجود دارد مانند زیر بغل و یا کشاله ران نیز به وجود می آیند. در اغلب موارد جوشهای پوستی خطرناک نبوده و بدون نیاز به درمان بخودی خود ناپدید می شوند. در این موارد کرم های OTC می تواند مفید باشد. با اینهمه در برخی مواقع آبسه پوستی نیاز به درمان دارد. در ادامه به علل ایجاد آبسه های پوستی خواهیم پرداخت.

علل و عوامل آبسه پوستی

عوامل جوشهای پوستی به دو دسته باکتری و فولیکولهای موی عفونی به شرح ذیل تقسیم می شوند.

باکتری: شایع ترین باکتری که موجب بروز آبسه پوستی می شود استافیلوکوکوس است. آبسه ها بر اثر عفونت باکتری در زیر پوست به وجود می آیند. باکتریهای استافیلوکوکوس از طریق منافذ پوست، بریدگی ها و یا فولیکول های مو وارد پوست شده و منجر به عفونت می شوند. افرادی که در تماس با افراد مبتلا به عفونت های باکتریایی استافیلوکوکوس هستند، افراد دیابتی، مشکلات پوستی مانند اگزما، رژیم های غذایی نامناسب و داشتن سیستم ایمنی ضعیف در معرض ابتلا به آبسه پوستی هستند.

فولیکولهای موی عفونی: فولیکولهای موی عفونی منجر به بروز آبسه در محل فولیکول می شوند. فولیکول ها در مواقعی که مو قادر به بیرون آمدن از درون پوست نبوده و یا خم شود و همچنین بعد از اصلاح صورت، عفونی می شوند. موهای رشد نکرده درون فولیکول مستعد ایجاد آبسه پوستی هستند. جوشها در داخل و یا بیرون فولیکول به وجود می آیند.

در برخی موارد آبسه های پوستی منجر به مشکلات جدی برای افراد می شوند. این موارد شامل انتشار عفونت در بدن افراد بویژه در مغز و ستون فقرات، مسمومیت خون، عفونت اندوکارنیت قلب، ایجاد آبسه های جدید، مرگ بافت در ناحیه آبسه و عفونت حاد استخوان خواهد بود. بدین ترتیب در موارد حاد آبسه پوستی باید نسبت به مراجعه به پزشک و درمان آن اقدام نمود.

علائم و مشخصات آبسه پوستی

آبسه پوستی بصورت یک برآمدگی بر روی صورت همانند جوش و کورک ظاهر می شود. در اغلب موارد آبسه بصورت یک کیست حاوی مایع است. با توجه به علت آبسه ممکن است علاوه بر علائم ظاهری، علائم دیگری شامل تب، حالت تهوع، لرز، التهاب، ضایعات پوستی و تخلیه مایع آبسه وجود داشته باشد. اطراف آبسه های پوستی ممکن است دردناک بوده و حرارت داشته باشد.

اگر چه در اغلب موارد بروز آبسه پوستی جای نگرانی ندارد و می توان آنرا در منزل درمان نمود، ولی در مواقع ذیل توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید. در مواردی که فرد کودک است، سن بالای ۶۵ سال دارد، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، افرادی که پیوند عضو داشته اند، افرادی که به تازگی شیمی درمانی داشته اند، آبسه پوستی روی صورت و ستون فقرات، آبسه های پوستی که بزرگ هستند و پس از دو هفته هنوز بهبود نیافته، جوشهایی که به نقاط دیگر سرایت می کنند، آبسه های دردناک و متورم و اندامهای ملتهب بر اثر جوش، باید به پزشک مراجعه نمود. آزمایشهای تکمیلی و تجویز دارو و کرم های مناسب می تواند روند بهبود شما را تسریع بخشیده و از مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

روش های درمان آبسه پوستی

درمان آبسه پوستی

برای درمان آبسه پوستی روشهای مختلفی وجود دارد. برخی از آنها را می توان با روشهای خانگی در منزل انجام داد و برخی نیاز به مراجعه به پزشک دارد. در ادامه روشهای مختلف درمان را معرفی می کنیم.

روش درمان خانگی: انواع روشهای خانگی را می توان برای درمان جوشهای پوستی بکار برد. گرم کردن محل آبسه می تواند منجر به کوچک شدن و تخلیه آن گردد. بهترین روش برای گرم کردن محل آبسه استفاده از کمپرس آب گرم بر روی جوش است. برای اینکار کمپرس آب گرم را درون حوله صورت پیچیده و آنرا بر روی محل آبسه پوستی قرار دهید.

تخلیه جوش توسط پزشک: اگر با روشهای خانگی آبسه بهبود نیافت توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است پس از معاینه تصمیم بگیرد که جوش را تخلیه کند. برای اینکار از داروهای بی حسی موضعی در ناحیه درد استفاده شده و سپس با ایجاد برش بر روی آن اقدام به تخلیه جوش می نماید. پس از تخلیه، پزشک محل آبسه را پانسمان نموده و ضمن کمک به تسریع در بهبود آن از بروز مجدد آبسه پوستی جلوگیری می کند. همچنین تجویز آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت توسط پزشک صورت می گیرد.

تجویز آنتی بیوتیک: اغلب آبسه های پوستی با آنتی بیوتیک درمان می شوند. پزشک معمولا با تجویز آنتی بیوتیک به بهبود آبسه پوستی اقدام می کند. سفالکسین و دیکلوساکسیلین از جمله آنتی بیوتیک های موثر در مواردی همچون آبسه های پوستی صورت که ریسک بیشتری دارند، سلولیت، تعداد آبسه های زیاد و ضعف سیستم ایمنی هستند.

جلوگیری از بروز آبسه پوستی

بطور معمول امکان جلوگیری از بروز آبسه پوستی برای همیشه وجود ندارد، با اینحال می توان با بکار بردن روشهایی احتمال عفونت باکتری را به حداقل رسانید. برای اینکار بطور مرتب دستهای خودرا بشوئید، کلیه ضایعات، خراشها و بریدگی های روی سطح پوست را به خوبی تمیز و ضدعفونی کنید. استفاده از صابون و آب گرم و کرم های آنتی باکتریال OTC موثر هستند. بریدگی ها و خراشهای پوستی را پانسمان نموده تا از آلودگی آنها جلوگیری شود. همچنین برای جلوگیری از انتقال عفونت از حوله ، لوازم آرایشی، وسایل ورزشی و لباسهای مشترک استفاده نکنید. در مواقعی که آبسه پوستی بر روی بدن دارید، حوله و لباسهای خود را با آب گرم شسته و ضد عفونی کنید. سپس با اتو خشک نموده تا از انتقال میکروب جلوگیری شود.