اگر تا به حال زانو درد را تجربه کرده باشید به احتمال زیاد با این پرسش روبرو شدهاید که آرتروز زانو چیست؟ همان طور که میدانید زانو از مهمترین اعضا و مفصل آن از مهمترین مفاصل بدن است که فشار حاصل از وزن بدن را تحمل میکند. در صورت هرگونه آسیب در مفصل زانوها حرکت پاها دچار تغییر میشود و امکان حرکت از بیمار مبتلا سلب میشود. اما آرتروز زانو چیست؟ بیماریهای بسیاری میتواند منجر به التهاب و ساییدگی زانو شود.

از جمله این بیماری میتوان به انواع آرتریتها اشاره کرد. آرتروز زانو با نام علمی استئوآرتریت یکی از بیماریهای شایع در میان افراد مختلف است. در واقع این بیماری با التهاب و درد مفاصل زانو آغاز و در صورت چشم پوشی و عدم درمان به موقع منجر به ساییدگی و از بین رفتن این مفاصل میشود.

آرتروز زانو چیست؟

در پاسخ به این سؤال که آرتروز زانو چیست؟ میتوان گفت که به طور کلی غضروفهای موجود در انتهای مفصل زانو به دلایل مختلف شروع به تخریب میکند و این بافت لغزنده پس از مدتی به طور کامل از بین میرود. در نهایت بین استخوانها تماس برقرار شده و سبب ساییدگی و خوردگی آنها میشود. این بیماری در موارد حاد منجر به تغییر شکل استخوانها و تحلیل بافتهای عضلانی مجاور آن میشود.

علل ایجاد آرتروز زانو چیست؟

آرتروز زانو در سنین مختلف و به دلایل مختلفی میتواند ایجاد شود. اما علل ایجاد آرتروز زانو چیست؟ از جمله علل ایجاد آرتروز میتوان به عواملی چون سابقه خانوادگی و وراثت، بیماریهای مادرزادی مثل پاهای پرانتزی و ضربدری، بیماریهای زمینهای مثل روماتیسم مفصلی، دیابت و هموکروماتوز، نرمی استخوان، آسیب به رباطها، مینیسک و کپسول مفصل، دررفتگی و شکستگی در استخوانها، انجام عادات غلط مثل نحوه نشستن، استفاده از پله، استفاده از توالت ایرانی، افزایش فشار و استرسهای فیزیکی به مفاصل زانو ناشی از وزن بدن به دلیل چاقی و افزایش وزن و سابقه آسیب به مفاصل هنگام ورزش یا تصادف اشاره کرد. البته مواردی چون افزایش سن و جنسیت مؤنث هم از جمله فاکتورهایی است که شانس ابتلا به آرتروز را افزایش میدهد.

علائم ایجاد آرتروز زانو چیست؟

پس از پاسخ به سؤال آرتروز زانو چیست؟ مهمترین نکته آشنایی با علائم این بیماری است. شناخت علائم آرتروز به مراجعه زودهنگام بیمار نزد پزشک و تشخیص به موقع این بیماری کمک میکند. تشخیص و درمان به موقع میتواند از ابتلا به عوارض بعدی و پیشرفت بیماری در مبتلایان جلوگیری کند. از جمله علائم آرتروز میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

• درد در اثر حرکت دادن مفاصل
  • سفتی صبحگاهی مفاصل زانو
  • حساسیت به لمس و ایجاد فشار در نقاط مختلف زانو
  • از دست دادن محدوده حرکتی و انعطاف پذیری
  • حس ساییدگی و شنیدن صدای سایش در زانو به هنگام حرکت
  • به وجود آمدن ندولها یا زوائد استخوانی در اطراف مفصل آسیب دیده
  • وجود ورم همراه با درد در بافتهای نرم اطراف زانو

همان طور که اشاره شد تشخیص و درمان آرتروز و ساییدگی مفصل زانو میتواند از عوارض این بیماری جلوگیری کند. آرتروز زانو یک بیماری پیشرونده است و در صورت عدم درمان به موقع یا رها کردن روند درمان میتواند خسارات و عوارض جبران ناپذیری بر مفاصل زانو وارد کند. درد مزمن و از دست دادن توانایی حرکت، اختلال در خواب و ابتلا به افسردگی از جمله عوارضی است که میتواند زندگی فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار داده و آن را مختل کند.

مراحل پیشرفت و درمان آرتروز زانو چیست؟

اما مراحل پیشرفت آرتروز زانو چیست؟ با دانستن اینکه بیمار در کدام مرحله از بیماری قرار گرفته است پزشک میتواند روشهای تشخیص و درمان این بیماری را انتخاب کند. تشخیص آرتروز به وسیله پزشک از طریق معاینه فیزیکی زانو و به کمک تصویربرداری انجام میشود. عکس رادیو گرافی و همچنین MRI میتواند در تشخیص آرتروز بسیار کمک کننده باشد. علاوه بر این انجام تستها و آزمایش خون میتواند وجود فاکتورهای آرتروز را در بدن تأیید کند. یکی دیگر از روشهای تشخیص التهاب انجام آزمایش روی مایع مفصلی زانو است.

مرحله اول آرتروز زانو

بیمارانی که تنها مشکوک به آرتروز هستند و علائمی شبیه به آن را دارند در مرحله اول قرار میگیرند. در این مرحله وجود زائدههای استخوانی دیده میشود اما بیمار دردی احساس نمیکند و میزان سایش استخوانها بسیار کم است. در صورت وجود سابقه خانوادگی در این مرحله دارو درمانی توسط پزشک آغاز شده و توصیه میشود بیمار با تغییر سبک زندگی مثل انجام ورزش مناسب، رعایت رژیم غذایی و کنترل وزن روند پیشرفت بیماری را کنترل کند.

مرحله دوم آرتروز زانو

در مرحله دوم، بیمار مبتلا به نوع خفیف آرتروز زانو بوده و در تصاویر رادیوگرافی رشد استخوانی دیده میشود. در این مرحله هنوز آسیبی به استخوانها وارد نشده و مایع سینوویال به مقدار کافی بین مفاصل وجود دارد. این بیماران در صورت فعالیت طولانی مثل پیاده روی درد کمی را احساس میکنند. تغییر سبک زندگی و تقویت عضلات و مفاصل، استفاده از زانوبند و کفش طبی، کمپرس گرم و سرد، تحریک الکتریکی برای رفع درد در فیزیوتراپی، انجام طب سوزنی، مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای کاهش درد از جمله مواردی است که به این بیماران توصیه میشود.

مرحله سوم آرتروز زانو

در مرحله سوم این بیماری در سطح متوسط پیشرفت کرده و به غضروفها آسیب وارد شده است. بیماران در این مرحله درد زیادی را به هنگام حرکتهای روزمره مثل راه رفتن، خم شدن و غیره تجربه میکنند. در این مرحله پس از استراحت طولانی و همچنین بعد از فعالیت طولانی درد زیادی احساس میشود. علاوه بر تغییر سبک زندگی، در این بیماران از روش دارو درمانی مانند تزریق کورتونها استفاده میشود.

تزریق این دارو باید تحت نظر پزشک باشد زیرا مصرف مقادیر زیاد این دارو میتواند عوارض جانبی دیگری را به همراه داشته باشد. علاوه بر این برای کاهش درد از داروهای مسکن و همچنین فیزیوتراپی استفاده میشود. گاهی تزریق هیالورونیک اسید و پلاسمای غنی شده از پلاکت به عنوان روان کننده داخل مفاصل میتواند کمک کننده باشد.

مرحله چهارم آرتروز زانو

در مرحلهی چهارم بیماران مبتلا نوع شدید آرتروز را تجربه میکنند. در این مرحله غضروف کاملاً از بین رفته و مایع میان مفصلی وجود ندارد؛ بنابراین هر گونه حرکت سبب ایجاد ساییدگی در استخوانهای زانو میشود. در این مرحله از روشهای جراحی استخوانها و تعویض مفصل زانو استفاده میشود. این بیماران نیاز به مراقبتهای بسیاری از جمله فیزیوتراپی و کاردرمانی پس از جراحی خواهند داشت. لازم به ذکر است که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 که در روغن ماهی وجود دارد میتواند به کاهش درد و التهاب در این بیماران بسیار کمک کند.