میگرن سردردی شدید است که می‌تواند به صورت ضربه و تپش در سر رخ‌دهد و ممکن ‌است باعث، حالت تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا شود. حملات میگرنی می‌تواند باعث درد شدیدی در سر شده و برای ساعت‌ها و یا روزها باقی بماند و آنقدر شدید بوده که فرد بخواهد فقط درجایی ساکت و تاریک دراز بکشد و بخوابد. بعضی از انواع بیماری میگرن، ممکن‌است همراه با علایم حسی هشداردهنده، چون صاعقه‌ها و فلاش‌های نور، نقاط کور و یا سوزن‌سوزن شدن دست‌ها و پاها رخ‌دهد و فعالیت‌های روزانه فرد را دچار اختلال کند. داروهایی برای کاهش میزان درد و دفعات رخ‌دادن حملات میگرن موجود‌است گاهی این داروها و درمان‌های مشابه نمی‌توانند برای فرد چاره‌ساز باشند.
امروزه بوتاکس تنها برای رفع چین و چروک پوست به کار نمی‌رود، بلکه بسیاری از افرادی که اغلب نیمی از زندگی خود را با سردردهای مزمن میگرنی گذرانده‌اند، از آن به عنوان روشی درمانی برای بهبود استفاده می‌کنند. بوتاکس میگرن برای موارد شدید میگرن که به درمان‌های معمولی پاسخ نمی‌دهد توصیه می‌شود. تزریق بوتاکس در عده زیادی از بیماران مبتلا به میگرن می‌تواند باعث قطع و یا طولانی شدن فاصله بین حملات سردرد بمدت سه ماه تا چهار ماه شود. اگر شما هم جز افرادی هستید که از میگرن شدید رنج می‌برید و تا کنون راه‌حلی برای آن نیافته‌‍اید، به منظور کسب اطلاعات بیشتر و مطرح نمودن سوالات خود در خصوص درمان میگرن با بوتاکس ، مراقبت های قبل و مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس یا رزرو وقت در کلینیک پوست و مو رخ آرا می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۲۶۶۰۱۹۰۰ – ۰۲۱۲۶۶۰۲۹۰۰ تماس حاصل فرمایید.

ملاحظات لازم برای پیشگیری از میگرن

• رژیم غذایی را انتخاب کنید که کم حجم و از نظر کربوهیدرات ها ساده و با پروتئین بالا باشد.
  • مغز بادام، شیره بادام، آب تره، شاهی، جعفری، رازیانه، سیر، گیلاس، آناناس تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • غذاهای حاوی آمینواسیدتیرامین را که شامل گوشت‌های مانده (کهنه ـ نمک اندود شده) انبه، موز، کلم، کنسرو ماهی، مواد لبنی، بادمجان، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، تمشک، آلو قرمز، مخمرها هستند و همین طور نوشابه‌های الکلی، شکلات، آسپرین و غذاهای چاشنی‌دار (ادویه‌جات) را از رژیم غذایی حذف کنید.
  • از خوردن نمک، غلات، گوشت زیاد، نان، حبوبات، غذاهای چرب و سرخ‌شده بپرهیزید.
  • غذا را به مقدار کم و با کیفیت بالا مصرف کنید. بین وعده‌های غذا اگر ضرورت دارد غذای مختصر مغذی برای کمک به تثبیت قندخون استفاده نمایید و هیچ وعده غذایی را حذف نکنید.
  • با دندان پزشک خود برای معالجه هرگونه مشکل دهان و دندان، لثه، عفونت یا هر مسئله دیگر مشورت کنید.
  • نوشیدن قهوه را برای معالجه میگرن امتحان کنید. هنگام بروز هر علامت برای شروع حمله میگرنی ۱ یا ۲ فنجان قهوه غلیظ نوشیده، سپس به یک اتاق تاریک بروید و در سکوت مطلق استراحت کنید. برای این که این نوع معالجه مؤثر واقع شود هیچ‌گاه موادی که حاوی کافئین است مصرف نکنید.اگر دارویی برای این کار مصرف می کنید حتماً با تجویز دکتر باشد.
  • از کشیدن سیگار و نشستن در محیط آلوده به دود سیگار جداً خودداری کنید.
  • هنگام بروز هر علامت برای شروع حمله میگرنی ۱ یا ۲ فنجان قهوه غلیظ بنوشید، سپس به یک اتاق تاریک بروید و در سکوت مطلق استراحت کنید. برای این که این نوع معالجه مؤثر واقع شود هیچگاه موادی که حاوی کافئین است مصرف نکنید. اگر دارویی برای این کار مصرف می کنید حتماً با تجویز دکتر باشد.
  • استفاده مکرر از مسکن‌های موجود ممکن است احتمال حملات میگرن را افزایش دهد.
  • طبق مطالعات گزارش شده وقتی غذاهای آلرژی‌زا از برنامه غذایی مبتلایان به میگرن حذف شد، ۹۳ درصد آنها تسکین یافتند.
  • دردهای میگرنی در زنان ممکن است به علت تغییرات هورمونی در طول سیکل عادت ماهانه باشد و بعد از اتمام دوره معمولاً به تدریج کاهش می‌یابد.
  • سرد شدن دست‌ها و کم شدن درجه حرارت قبل از حمله میگرنی علامت هشدار انقباض رگ‌های خونی و شروع درد است.
  • بالا بردن درجه حرارت دست‌ها می‌تواند از سردرد جلوگیری کرده و حمله را متوقف سازد. یک حمام آب داغ هم می‌تواند مفید باشد.
  • موسیقی می‌تواند کمک مؤثری در کاهش درد میگرنی باشد.
  • بسیاری از مبتلایان به میگرن به این نتیجه رسیدند که به طور مرتب و دائمی از مسکن‌های موجود استفاده کنند. ابتدا درد به دارو جواب می‌دهد ولی پس از مدتی دوباره برمی گردد و شخص را وادار به مصرف بیشتر دارو می‌کند.
  • از اختلال در خواب بصورت بی‌خوابی و یا خواب بیش از حد در طول روز اجتناب نمایید. حداقل ۷ ساعت در شب خوابیده و ساعت خواب را تغییر ندهید.
  • از تماشای بیش از حد تلویزیون و کار با کامپیوتر خودداری کنید.
  • مصرف شکلات، پنیر و نوشابه‌های الکلی می‌تواند باعث شروع سردرد شود.
  • از گرسنگی پرهیز کرده و سه وعده غذایی روزانه را فراموش نکنید.
  • استرس خود را کاهش دهید و از فعالیت سنگین بدنی خودداری نمایید.
  • از بوهای تند و تحریک‌کننده پرهیز نمائید.
  • محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا، می‌تواند باعث شروع سردرد شود.
  • در صورت ابتلا به سردرد در طول سفر موقتا تا بهبودی کامل از ادامه رانندگی اجتناب کرده و در محیطی تاریک و بی‌صدا استراحت کنید.
  • داروهایی که برای درمان میگرن مورد استفاده قرار می گیرند، باعث کاهش قدرت تمرکز ، گیجی و کاهش سطح هوشیاری می شوند. بنابراین تا زمان از بین رفتن تاثیر این داروها فعالیت‌هایی که احتیاج به هوشیاری کامل دارند را انجام ندهید.

درمان میگرن با تزریق بوتاکس -1

بوتاکس میگرن

بوتاکس یک نام تجاری است. نام تجاری سمی بنام بوتولینوم که از یک باکتری بنام کلستریدیوم بوتولینوم استخراج می‌شود. این سم با بازداری و مهار آزاد شدن یک ناقل شیمیایی در انتهای رشته‌های عصبی، باعث می‌شود که ماهیچه‌ها منقبض نشوند.
داستان استفاده از بوتاکس برای درمان میگرن مربوط به چندین سال پیش است. جراحان و پزشکانی که از بوتاکس برای رفع چین و چروک استفاده می‌کردند متوجه شدند که افرادی که برای منظورهای زیبایی از بوتاکس استفاده می‌کنند شدت میگرن‌شان کمتر و فواصل آن بیشتر می‌شود .بعد از این مشاهده برخی از پزشکان قبل از اینکه این دارو برای درمان میگرن به تایید مراجع مربوطه برسد شروع به تزریق بوتاکس برای درمان میگرن کردند. در سال ۲۰۱۰ سازمان غذا و داروی ایالات متحده تزریق بوتاکس را برای درمان سردردهای مزمنی که به داروهای معمولی جواب ندهد و فرد ۱۵ روز از هر ماه را از سردرد رنج ببرد و حداقل ۸ روز از این مدت، مربوط به میگرن باشد مورد تایید قرار داده است. برای میگرن اپیزودیک که کمتر از ۱۴ روز طول می‌کشد تاثیر بوتاکس نامشخص می‌باشد. این تاثیر برای بیمارانی که عضلات ناحیه سر و گردن اسپاستیک دارند و سردرد آنها با انقباض دردناک این عضلات شروع می‌شود موثرتر می‌باشد. مدت تاثیر بوتاکس برای میگرن حدود ۳ ماه می‌باشد و مجددا باید تکرار شود. در مجموع ۵ تزریق در یک بازه زمانی ۱۵ ماهه تزریق می‌شود. تعدادی از بیماران در طی درمان به مرحله‌ای می‌رسند که تزریق بوتاکس قطع می‌شود. مکانیسم تاثیر بوتاکس برای میگرن از طریق بلوک‌کردن ترشح نوروترانسمیترهای محیطی که در انتقال حس درد نقش دارند و کاهش فرایند احساس مرکزی درد و نهایتا قطع حملات میگرن اعمال می‌شود.

سردرد چقدرباید شدت داشته باشد؟

طبق مطالعات کلینیک تخصصی پوست موی رخ آرا؛ بوتاکس برای موارد شدید میگرن، فرم مزمن میگرن با شدت درد متوسط و شدید که هر نوبت ۱۵روز از ماه را شامل شود، و هر بار چند ساعت طول بکشد تعریف شده است. این درد معمولا در خانم‌ها شایع است یک نیمه از صورت را در برمی‌گیرد و با تهوع و استفراغ و بیزاری از نور همراه است و برای درمان در شروع از روش‌های دیگر استفاده می‌شود. بوتاکس برای سایر انواع سردرد مثل سردرد تنشی و انواع نادر دیگر میگرن توصیه نشده هر چند روی آنها هم می‌تواند اثری مساعد داشته باشد.

بوتاکس برای درمان میگرن چگونه کار می‌کند؟

هنوز مکانیسم واقعی بوتاکس برای درمان میگرن توسط محققین کشف نشده است .به نظر می‌رسد که تزریق بوتاکس در سر و گردن و شانه باعث مهار ترشح ماده‌ای بنام استیل کولین می‌شود که بر روی شروع میگرن موثر است. اثر میگرن یک هفته پس از تزریق شروع می‌شود بعد از ۶ هفته به اوج می‌رسد و سه ماه بطول می‌انجامد. پزشکان کلینیک تخصصی پوست موی رخ آرا؛ اثرات متفاوتی را هم گزارش کرده‌اند برخی تزریق مکرر بوتاکس را برای تاثیربخشی گزارش کرده‌اند و برخی به کمتر شدن تاثیر بوتاکس در جلسات بعدی اشاره کرده‌اند .بوتاکس شدت حملات میگرن را کاهش و فواصل حمله را طولانی می‌کند.

روش تزریق بوتاکس میگرن چگونه است؟

بر اساس پروتوکل مورد تایید FDA تعداد ۳۱ نقطه تزریق در پیشانی، شقیقه‌ها، پشت سر، گردن و شانه‌ها انجام می‌شود. پزشکان متخصص کلینیک پوست موی رخ آرا؛ در هر نقطه ۵ واحد و جمعا ۱۵۵ واحد بوتاکس برای درمان میگرن تزریق می‌کند. مدت زمان تزریق ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است و بعد از تزریق ۴ ساعت دراز کشیدن و خوابیدن غیرمجاز است. استحمام با آب داغ و تمرینات ورزشی سنگین به مدت ۲۴ ساعت توصیه نمی‌شود. تاثیر درمانی بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز آغاز می‌شود. تعدادی از بیمارانی که به اولین درمان پاسخ نداده‌اند به درمان دوم به خوبی پاسخ می‌دهند. با این وجود تعداد کمی از بیماران به درمان دوم یا حتی سوم جواب نمی‌دهند که این دسته از بیماران نسبت به درمان با بوتاکس مقاوم هستند و درمان می‌بایست قطع شود.

عوارض بوتاکس میگرن

این تزریقات اگر توسط پزشک متخصص انجام شود بسیار امن خواهد بود و عوارضی ندارد ولی در پنج درصد از افراد ممکن است از سردرد مختصر شاکی باشند و نه درصد از افراد از درد گردن شکایت کنند. شایع‌ترین عارضه بوتاکس میگرن درد در عضلات گردن و شانه است که بدلیل تزریق در این نواحی است که ظرف چند روز تا چند هفته برطرف می‌شود. گاها در عضلات بدن احساس ضعف و سستی وجود دارد که موقتی است و کم کم برطرف می‌شود. برای کاهش درد مصرف مسکن‌های ضدالتهابی به برطرف‌شدن این عارضه کمک شایانی می‌کند. استفاده از داروهای شل‌کننده عضلانی برای درمان درد در ناحیه تزریق توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است ضعف عضلانی اولیه را تشدید نماید.

کبود شدن در نواحی تزریق از دیگر عوارض است که برای پیشگیری از آن از داروهای ضدانعقاد خون و آسپیرین و مسکن‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی چند روز قبل از تزریق نباید مصرف شود. افتادگی پلک از دیگر عوارض بوتاکس میگرن می‌باشد که بسیار ناشایع است و تکنیک صحیح تزریق از بروز آن جلوگیری می‌نماید. با این وجود استفاده از قطره فنیل افرین چشمی سه بار در روز و ماساژ موضعی و مصرف کورتیکواستروئید سیستمیک به درمان سریع‌تر این عارضه کمک می‌نماید.

در مجموع کلینیک تخصصی پوست موی رخ آرا؛ تزریق بوتاکس برای درمان میگرن را روشی ایمن و ساده و موثر  می‌داند و به عنوان راهی برای جلوگیری از وابستگی به داروهای مرسوم توصیه می‌کند؛ گذشته از اینکه این روش جایگزین مناسبی برای درمان‌های قبلی نیز می‌تواند باشد.