طب سوزنی یکی از روش های درمانی بسیار قدیمی است که ریشه آن 2000 سال قبل باز می گردد که به سوزن درمانی نیز شهرت دارد. این روش درمانی ابتدا در کشور چین انجام می گرفت و به مرور زمان، وارد کشورهای دیگر نیز شد. روند انجام این روش درمانی به این صورت است که سوزن های بسیار باریکی در نقاط خاصی از بدن وارد می شود. این نقاط کاملا تخصصی بوده و بسته به نوع مشکل و بیماری توسط متخصص تعیین می گردد. فرایند درمان این روش براساس متعادل نمودن جریان های انرژی بدن بیمار یا نیروی حیاتی آن استوار است، که این کار به کمک همان سوزان های نازک انجام می گیرد.

گروه دیگری از متخصصین بر این باور هستند که طب سوزنی به وسیله تحریکی که به کمک سوزن ها بر روی سیستم عصبی، عضلانی و بافت همبند ایجاد می کند باعث ترشح نوعی ماده تسکین دهنده در بدن بیماران می گردد. طب سوزنی قادر است مشکلات و بیماری های جسمی و روانی مختلفی را درمان نماید که در ادامه به صورت کامل به شرح آن پرداخته خواهد شد. اما مهم ترین نکته ای که هنگام انجام این روش درمانی باید به آن توجه داشت، انتخاب درمانگر و متخصص ماهر و شناخته شده است. فردی که کاملا به کار خود مسلط بوده باشد. نکته دیگر بحث بهداشت و ایمنی طب سوزنی است که باید تمامی سوزن ها کاملا استریل باشد. در غیر این صورت امکان بروز مشکلاتی مانند عفونت در محل سوزن و انتقال بیماری هایی نظیر ایدز و هپاتیت وجود خواهد داشت.

آنچه باید در زمینه طب سوزنی بدانید

اگر شما برای درمان خود به یک متخصص طب سوزنی ماهر مراجعه نموده اید در این صورت باید بدانید که طب سوزنی یک روش درمانی بسیار کم خطر است. اما در برخی موارد مشاهده شده است که فرد کمی احساس درد در محل سوزن ها داشته است یا امکان خونریزی و کمی کبودی در این روش درمانی وجود دارد. با توجه به این نکته که سوزن های استفاده شده در طب سوزنی یکبار مصرف هستند، در نتیجه احتمال ایجاد عفونت بسیار نادر خواهد بود. نکته بسیار مهمی که باید قبل از انجام  این روش درمانی به آن توجه داشته باشید این است که این روش برای تمامی افراد مناسب نخواهد بود.

در نتیجه قبل از انجام این کار به طور کامل باید توسط درمانگر، شرایط جسمی و سلامتی، مشکلات و نحوه زندگی شما بررسی گردد. معاینه اولیه معمولا به مدت یک ساعت زمان می برد و درمانگر محل درد، زبان، رنگ پوست صورت، توان بدنی، نبض ورا بررسی می کند. افرادی که از قرص های رقیق کننده خون مثل وارفارین واستفاده می کنند یا مشکل اختلال خونریزی دارند، احتمال افزایش خونریزی و کبودی در بدن آن ها پس از انجام طب سوزنی زیاد خواهد بود. بانوان باردار هم باید با احتیاط اقدام به انجام این روش درمانی کنند زیرا احتمال بروز زایمان زودرس در این شرایط وجود خواهد داشت. طب سوزنی برای بیماران قلبی که ضربان ساز مصنوعی دارند نیز با انجام طب سوزنی ممکن است عملکرد ضربان ساز دچار مشکل شود.

کاربرد طب سوزنی چیست؟

در این روش درمانی سوزن ها در عمق های مختلفی از بدن وارد می شوند و هر کدام مخصوص درمان مشکلات خاصی هستند. مدت زمان هر مرحله از درمان حدودا نیم است اما برای این که درمان به صورت کامل انجام شود بسته به نوع مشکل باید شش الی هشت جلسه انجام گیرد. کاربرد طب سوزنی در درمان بیماری ها، بسیار متنوع است، که به شرح زیر است.

• کاهش و تسکین دردها

طب سوزنی می تواند برای بهبود و کاهش دردهای مختلف در بدن مورد استفاده قرار گیرد که شامل: دندان درد، درد ستون مهره، گردن درد، دردهای مربوط به زایمان، دردهای قاعدگی، بهبود دردهای آرتروز گردن، دردهای زانو و پا، درمان سردردهای مختلف مثل سردرد میگرنی، بهبود درد سیاتیک، دردهای نواحی صورت، کاهش درد عضلات ومی شود.

• بهبود حالت تهوع بعد از عمل های جراحی یا شیمی درمانی ها
  • درمان بیماری های عصبی و مغزی
  • درمان ریز موی سر

طب سوزنی چه بیماری هایی را درمان می کند

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید دو مرکز معتبر بهداشتی سازمان بهداشت جهانی و مؤسسه ملی سلامت آمریکا هر دو اثر بخشی طب سوزنی را در درمان بیش از سی نوع بیماری تایید نموده اند. تحقیقات نشان می دهد که درمان طب سوزنی برای بهبود دردهای مزمن  مثل دردهای مزمن ناحیه کمر و شانه، مفید بوده است. اما برای دردهای حاد کمر تاثیر زیادی نشان داده نشده است. این روش درمانی حتی در برخی مشکلات که به وسیله طب نوین قابل درمان نبوده اند، به خوبی جواب داده است.

این مشکلات نظیر سردردهایی با دلایل نامعلوم، بهبود مشکل پای بیقرار؛ مشکلات روانی مانند استرس است. مطالعات مختلفی که در زمینه نقش طب سوزنی بر درمان مشکلات دستگاه گوارش صورت گرفته است نشان می دهد که این روش درمانی تاثیرات مثبت زیادی در بهبود مشکلات گوارشی بیماران داشته است. این مشکلات نظیر رفلاکس معده، استفراغ، اسهال و یبوست، خشکی دهان، نفخ، مشکلات مربوط به لوله گوارشی، مشکلات صفرا، التهاب روده گوارش، روده تحریک پذیر واست. محققان به صورت ویژه مطالعه ای بر روی تاثیر طب سوزنی بر درمان مشکلات افرادی که به روده تحریک پذیر و زخم معده دچار بوده اند، پرداخته اند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که این روش درمانی می تواند دردهای مزمن ناشی از این بیماری ها را در بیماران کاهش دهد.