عفونت ژل لب چیست

تزریق فیلر یا ژل لب یک از رایجترین عملهای جراحی زیبایی است. از آنجا که در این روش لب با سوزن سوراخ می شود، خطر ابتلا به عفونت وجود دارد. لب ها به دلیل مجاورت با دهان در معرض خطر عفونت قرار دارند. شما ممکن است نخواهید به آن فکر کنید، اما واقعیت این است که دهان مملو از باکتری است و اگر باکتری ها به محل تزریق وارد شوند، می توانند باعث ایجاد عفونت در لب و یا ژل شوند که به تجمع باکتری ها در فیلر یا ژل، بیوفیلم گفته می شود. علائم عفونت ژل لب ممکن است یک یا دو روز پس از عمل ظاهر شود، یا ممکن است دو هفته طول بکشد. اگر مبتلا به عفونت ژل لب شده اید، باید به پزشکب مراجعه کنید، آنتی بیوتیک بخورید و از زخم مراقبت کنید.

علائم عفونت ژل لب را بشناسید

شما باید بعد از تزریق فیلرهای پوستی، پوست خود را از نظر علائم عفونت کنترل کنید. به هرگونه درد یا حساسیت همراه با گرم شدن پوست و تورم در نزدیکی محل تزریق توجه کنید. بررسی کنید که آیا قسمتی از لب متفاوت است یا خیر. در بعضی موارد بیمار توانایی حرکت دادن لب را ندارد که این هم می تواند یکی از علائم عفونت ژل لب باشد.

همچنین یکی دیگر از علائم عفونت لب بعد از تزریق ژل، آبسه یا توده های پر از چرک یا پوشیده از پوسته است. بعلاوه، عفونت با تب و قرمزی خود را نشان می دهد. البته باید بدانید که به طور کلی، عفونت لب بعد از تزریق ژل نادر است.

در صورت مشاهده هرگونه قرمزی، تورم یا حساسیت به لمس و سایر علائم عفونت ژل لب، باید با پزشکی که عمل را انجام داده تماس بگیرید. پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد و محل تزریق را از نظر عفونت بررسی می کند. همچنین از شما میپرسد که چه مدت از تزریق ژل لب برای شما میگذرد، زیرا این امر کمک می کند نوع عفونت را تعیین کنند. به طور کلی علائم عفونت ژل لب شامل موارد زیر است:

• تورم و برجسته شدن بیش از حد لب
  • التهاب، قرمزی و گرم شدن لب
  • حساسیت به لمس
  • آبسه و توده چرکی
  • پوسته پوسته شدن لب
  • درد خفیف تا خیلی شدید در محل تزریق
  • عم توانایی برای حرکت دادن لب

ممکن است از ناحیه آلوده جهت انجام کشت، نمونه برداری شود تا نوع عفونت و میکروارگانیسمی که آن را ایجاد کرده مشخص شود. به این ترتیب با تجویز آنتی بیوتیک مناسب، درمان انجام خواهد شد. شایع ترین نوع عفونت لب بعد از تزریق ژل، باکتریایی است، اما ممکن است علائم عفونت ژل لب ناشی از قارچ یا ویروس نیز باشد.

روشهای درمان عفونت لب بعد از تزریق ژل

خوشبختانه عفونت ها بعد از تزریق ژل لب نادر هستند، اما در صورت بروز باید درمان مناسبی انجام شود که می تواند یکی از راهکارهای زیر باشد:

• برای برطرف کردن علائم عفونت ژل لب آنتی بیوتیک خوراکی مصرف کنید. اگر بلافاصله بعد از انجام عمل دچار عفونت ژل لب شدید، آنتی بیوتیک تجویز می شود. آنتی بیوتیک هایی که معمولاً برای برطرف کردن علائم عفونت لب بعد از تزریق ژل استفاده می شوند دارای خواص ضد التهابی نیز هستند. مصرف آنها حداکثر برای مدت شش هفته توصیه می شود.
  • هیالورونیداز مصرف کنید. هیالورونیداز به حل شدن ژلهای اسید هیالورونیک در داخل ناحیه آلوده کمک می کند. برخی از افراد به هیالورونیداز حساسیت دارند، بنابراین ابتدا آن را روی بازوی خود آزمایش کنید.
  • یکی دیگر از روشهای درمان علائم عفونت ژل لب، تزریق آنتی بیوتیک به لب است. برای عفونت های جدی تر، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که در مناطق آلوده آنتی بیوتیک تزریق کند. حدودا تا سه بار تزریق آنتی بیوتیک با فاصله یک هفته انجام می شود.
  • یک روش دیگر این است که ژل یا فیلر که آلوده شده از لب خارج شود تا لب بتواند سریعتر بهبود یابد. این روش در مطب پزشک انجام می شود.

روشهای پیشگیری از عفونت لب بعد از تزریق ژل

• قبل از عمل آنتی بیوتیک مصرف کنید. راهی که می توانید از عفونت جلوگیری کنید این است که قبل از تزریق ژل به لب، درمان عفونت های احتمالی را زودتر شروع کنید. اگر قبل از عمل شروع به مصرف آنتی بیوتیک کنید، می تواند از بروز علائم عفونت ژل لب پس از تزریق جلوگیری کند. قبل از تزریق ژل به لب با پزشک خود در مورد پیشگیری از عفونت احتمالی از طریق آنتی بیوتیک درمانی مشورت کنید.
  • در صورت ابتلا به بیماری های پوستی از تزریق ژل لب خودداری کنید. برخی بیماری ها ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای عفونت پس از تزریق ژل لب قرار دهد.
  • اگر قبلاً در اطراف لب خود عفونت داشته اید برای مثال جوش های چرکی داشته اید بهتر است از تزریق ژل به لب اجتناب کنید زیرا تزریق ژل می تواند باعث فعال شدن این عفونت ها شود.
  • توصیه شده افرادی که درماتیت دارند نیز از فیلرهای پوستی استفاده نکنند. اگر به عفونت در بینی یا دهان مبتلا هستید، مانند سینوزیت، بیماری پریودنتال، عفونت گلو یا آبسه دندان، نباید تزریق ژل به لب را انجام دهید.
  • افراد مبتلا به ویروس هرپس سیمپلکس، ویروس پاپیلومای انسانی، ایمپتیگو یا عفونت های مخمری در نزدیکی لب، نباید تزریق ژل به لب انجام دهند. در بیمارانی که سابقه تبخال دارند، اغلب توصیه شده قبل از تزریق فیلر به لب یک قرص ضد ویروس مصرف شود تا از بروز آن جلوگیری کند.
  • اگر اخیراً دچار بیماری تنفسی فوقانی یا عفونت سینوسی شده اید، باید از تزریق ژل به لب خودداری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که پزشک قبل از تزریق، پوست را به اندازه کافی تمیز کرده و در صورت داشتن زخم و آلود گی در پوست آمپول تزریق نکنید.
  • از تزریق ژل لب در آرایشگاه و یا توسط افراد غیر پزشک خودداری کنید زیرا در صورت بروز عفونت لب، آرایشگر پاسخگو نخواهد بود و نمی تواند به شما در درمان علائم عفونت ژل لب کمک کند.