افتادگی پوست و تجمّع چربی در ناحیه شکم جزو رایج‌ترین مشکلاتی هستند که در بانوان ایجاد می‌شوند و این مشکلات معمولاً در نتیجه‌ی افزایش وزن، زایمان‌های متعدد و افزایش سن پدیدار می‌گردند و می‌توانند زیبایی و شادابی بدن شما را با چالش‌هایی جدّی مواجه نمایند. روش‌های مختلفی برای مقابله با این موارد در دنیای پزشکی وجود دارند و ابدومینوپلاستی یا جراحی ناحیه شکم یکی از این روش‌ها می‌باشد و نتایج حاصل از این تکنیک زیبایی از نظر میزان ماندگاری و بازده در سطح بهتری نسبت به سایر فرایند‌های زیبایی قرار دارند ولی از طرفی، معمولاً عوارض ابدومینوپلاستی نیز بیشتر هستند و این مسئله باعث شده است تا بسیاری از زیباجویان از انجام این عمل زیبایی منصرف شوند و به سراغ سایر تکنیک‌ها بروند.

با این حال، عوارض ابدومینوپلاستی آن‌گونه که به نظر می‌رسد شدید و ماندگار نیستند و می‌توان با رعایت برخی از موارد این عوارض جانبی را به میزان قابل توجّهی کاهش داد. همچنین، کفه‌ی ترازو در مقایسه‌ی میان مزیّت‌ها و عوارض ابدومینوپلاستی به نفع مزایای ابدومینوپلاستی سنگینی می‌کند و بسیاری از مشکلاتی که برای زیباجویان پس از جراحی ابدومینوپلاستی ایجاد می‌شود به دلیل ناکارآمدی تیم پزشکی هستند. برای آشنایی بیشتر با عوارض ابدومینوپلاستی و روش‌های مقابله با آن‌ها در ادامه با ما همراه باشید.

عوارض ابدومینوپلاستی کدامند و چگونه می‌توان از وقوع آن‌ها جلوگیری کرد؟

عفونت ناحیه جراحی

عفونت‌های باکتریایی احتمالاً اوّلین مشکلی هستند که پس از این جراحی زیبایی با آن مواجه خواهید شد و این پدیده جزو رایج‌ترین عوارض ابدومینوپلاستی محسوب می‌شود. در جراحی ابدومینوپلاستی ناحیه جراحی از گستردگی بیشتری در مقایسه با سایر جراحی‌های زیبایی برخوردار است و باکتری‌های پاتوژن ساکن در پوست انسان می‌توانند به راحتی به محل زخم دسترسی پیدا کنند و موجب ایجاد شدن التهاب و عفونت در ناحیه جراحی شوند. البتّه این مورد از عوارض ابدومینوپلاستی با آگاهی تیم پزشکی و استفاده‌ی منظّم از آنتی بیوتیک‌های وسیع الطیف پس از انجام شدن جراحی قابل پیشگیری است و در مواردی که عفونت موجب تجمّع آب میان بافتی در زیر پوست می‌شود نیز می‌توان از کانال‌های تخلیه کننده برای خارج نمودن آن استفاده کرد و مشکل را برطرف نمود.

با این حال، در موارد بسیاری نیز مشاهده شده است که عفونت‌های پوستی ایجاد شده از از کنترل خارج شده‌اند و موجب ایجاد شدن التهاب‌های سیستمیک گردیده‌اند که خطری بسیار جدّی برای سلامتی زیباجویان محسوب می‌شود و جزو شدید‌ترین عوارض ابدومینوپلاستی می‌باشد. بطور کلّی، میزان تخصص و آگاهی متخصص زیبایی نسبت به این جراحی نقش بسیار مهمی را در ایجاد شدن این عارضه بر عهده دارد و به همین دلیل است که جراحی ابدومینوپلاستی باید توسّط جراحان ماهر و کارکشته انجام شود.

اسکار‌های پوستی از دیگر عوارض ابدومینوپلاستی هستند

اسکار‌های پوستی حاصل تجمّع سلول‌هایی با نام فیبروبلاست‌ در محل زخم هستند و ایجاد شدن گوشت و پوست اضافی در محل جراحی نتیجه‌ی فعّالیت بیش از حد این سلول‌ها می‌باشد. ترمیم بافتی ایجاد شده توسّط این دسته از سلول‌ها زیبایی پوست را تهدید می‌کند و این مسئله یکی از نگرانی‌های اصلی زیباجویان پس از انجام جراحی‌های زیبایی می‌باشد. در واقع، آسیب‌ها و اسکار‌های پوستی جزو رایج‌ترین عوارض ابدومینوپلاستی می‌باشند و می‌توانند زیباجویان را از انجام این فرایند زیبایی پشیمان کنند. با این حال، لازم است به این نکته توجّه داشته باشید که استفاده از تکنیک‌های جدید جراحی می‌تواند موجب کوچک‌تر شدن محل جراحی و کاهش عوارض ابدومینوپلاستی شود و قسمت عمده‌ای از مشکلات شما را برطرف نماید ولی با این حال، معمولاً اسکار‌های پوستی حاصل از جراحی خود به خود برطرف نمی‌شوند و باید از روش‌های مداخله‌ای برای درمان آن‌ها استفاده کرد.

آمبولی‌های ریوی و مغزی از مرگبار‌ترین عوارض ابدومینوپلاستی می‌باشند

آمبولی‌های ریوی و مغزی از دیگر مواردی هستند که می‌توانند پس از انجام جراحی‌های زیبایی ایجاد شوند و سلامتی شما را تهدید نمایند. ذکر این مورد خالی از لطف نیست که این عارضه تنها پس از جراحی ابدومینوپلاستی ظاهر نمی‌شود و امکان وقوع آن پس از جراحی‌های مختلف وجود دارد. در هر صورت این مورد از عوارض ابدومینوپلاستی می‌تواند پس از جراحی گریبان گیر شما شود و سلامتی شما را با خطراتی بسیار جدّی مواجه نماید. روش‌های مختلفی برای پیشگیری و درمان این پدیده وجود دارند که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها بررسی سوابق پزشکی زیباجویان قبل از انجام جراحی است.

چنانچه شما سابقه‌ی ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و یا غلظت خون را دارید بهتر است که این موارد را با پزشک متخصص خود قبل از عمل در جریان بگذارید تا در صورت لزوم از داروهای رقیق کننده‌ی خون برای پیشگیری از این عارضه استفاده شود. همچنین، برای جلوگیری از وقوع این پدیده بهتر است که سریعاً پس از جراحی شروع به راه رفتن و انجام دادن فعّالیت‌های مختلف نمایید تا احتمال لخته شدن پلاکت‌ها در داخل عروق را کاهش دهید. بطور کلّی، آمبولی‌های ریوی و مغزی یکی از شایع‌ترین دلایل سکته‌های مغزی و قلبی هستند و با رعایت برخی از موارد می‌توان از وقوع این مورد از عوارض ابدومینوپلاستی با موفّقیت جلوگیری کرد.

بی حس شدن پوست نواحی جراحی و یا ایجاد شدن درد‌های مزمن شکمی

ابدومینوپلاستی فرایندی ظریف محسوب می‌شود و مهارت پزشک متخصص در میزان بازده آن از اهمیّت بسیار بالایی برخوردار است. بی حس شدن پوست نواحی جراحی و یا ایجاد شدن درد‌های مزمن شکمی از دیگر عوارض ابدومینوپلاستی محسوب می‌شوند و می‌توانند مشکلات متعددی را برای شما ایجاد کنند. بی حس شدن پوست پس از جراحی می‌تواند در نتیجه‌ی خطای جراح صورت بگیرد و در موارد خفیف مشکلی را ایجاد نخواهد کرد ولی در موارد دیگری مشاهده شده است که خطای جراح موجب وارد شدن آسیب‌های دائمی به سیستم عصبی شکم شده است و این مسئله زمینه را برای ایجاد شدن درد‌های مزمن ناحیه شکمی فراهم کرده است. این نوع از عوارض ابدومینوپلاستی معمولاً سرسخت‌تر از سایر موارد هستند و به جراحی‌ها و درمان‌های تکمیلی برای بهبودی کامل نیاز دارند.

سایر عوارض ابدومینوپلاستی

موارد دیگری همچون: خونریزی‌های پس از جراحی، نکروز‌های پوستی و نکروز بافت چربی، تورّم پا در اثر آسیب به عروق لنفاوی، خون مردگی در زیر پوست و عدم تقارن شکم پس از جراحی نیز وجود دارند که جزو عوارض ابدومینوپلاستی محسوب می‌شوند و ممکن است زیبایی ناحیه شکمی را پس از جراحی تحت تاثیر قرار دهند و در قسمت عمده‌ای از این موارد باید از درمان‌های کمکی برای رفع کامل این عوارض کمک گرفت.