اگرچه عمل لیفت صورت روندی مطمئن و ایمن دارد اما ریسک‌ها و عوارض جانبی هر عمل جراحی اجتناب ناپذیر است. وجود آثار زخم بعد از هر عمل لیفت صورت، کاملاً طبیعی است اما یک جراح با تجربه می‌تواند آثار زخم را به حداقل رسانده یا آن‌ها را به‌طور کامل از بین ببرد. به همین دلیل انتخاب یک جراح با تجربه و واجد شرایط بسیار اهمیت دارد. در کلینیک زیبایی رخ آرا تمام عمل‌هایی زیبایی توسط جراحان واجد شرایط انجام می‌شود.

عوارض لیفت صورت

تعدادی از عوارض جانبی این عمل مشابه دیگر عمل‌های جراحی و برخی دیگر تنها به عمل لیفت صورت مربوط است. باید به خاطر داشته باشید که عوامل بسیار زیادی مدت زمان بهبودی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به عنوان مثال طبق تحقیقاتی که صورت گرفته، ضررهای لیفت صورت برای افراد سیگاری ۱۵۰۰ برابر افراد عادی است. در ادامه به بررسی تمام عوارض لیفتینگ صورت می‌پردازیم:

• درد: اگرچه پزشک مقداری داروی مُسَکن برای از بین رفتن درد تجویز می‌کند، اما اکثر بیماران دردی خفیف را تجربه خواهند کرد. البته اگر درد ناگهانی و شدید داشتید فوراً به پزشک اطلاع دهید. برخی مناطق پوست بعد از عمل جراحی بی‌حس خواهند شد که این اتفاق کاملاً طبیعی است و آثار آن در طی چند روز از بین خواهند رفت.
  • ورم: بلافاصله بعد از عمل، پوست صورت ورم خواهد کرد که امری کاملاً طبیعی است. ورم در نتیجه‌ی ایجاد جراحات روی پوست ایجاد می‌شود که با شروع ترمیم زخم، به‎مرور کم خواهد شد. هرچند که ورم صورت‌‌تان تا چند هفته بعد از لیفتینگ آن باقی بماند اما فرآیند ترمیم پوست چند روز بعد از عمل آغاز خواهد شد.
  • کبودی: کبودی روی پوست همانند ورم بعد از عمل، جزئی از فرایند طبیعی واکنش بدن برای ترمیم صورت است. اگرچه بیشترین میزان کبودی دور چشم‌ها و تا چند روز بعد از عمل وجود خواهد داشت اما بخش زیادی از آن در طی دو هفته بعد از عمل از بین خواهد رفت. علیرغم روند بهبود روزانه، درمان کامل کبودی‌ها چند ماه طول خواهد کشید.
  • اثر زخم: هرچند که زخم‌ها زیر موها مخفی می‌شوند اما آثار صورتی‌رنگ آن چند ماه پس از لیفتینگ صورت باقی خواهد ماند. با این اوصاف اکثر افراد با این موضوع مشکل چندانی ندارند.

ریسک‌های لیفت صورت

عمل لیفت صورت، ریسک‌هایی موقتی از قبیل خونمردگی، دَلَمه بستن زخم و بی‌حسی را به‌همراه دارد. آسیب عصب‌ها و عفونت از دیگر ریسک‌های این عمل است. لیفت گردن و ابرو در مقایسه با لیفت کامل صورت، درد و ریسک کمتری را به‌همراه خواهد داشت. پزشک باید در مورد تمام عوارض لیفت و ریسک‌های احتمالی آن با بیمار صحبت کند.

عوارض جانبی عمومی بعد از عمل لیفت صورت

هرچند که لیفت صورت یکی از ایمن‌ترین روش‌های جراحی است با این حال هر عمل، عوارض جانبی خود را همراه خواهد داشت. برخی از رایج‌ترین عوارض لیفت صورت در ادامه آمده است:

• حساسیت به بی‌هوشی: برخی بیماران بعد عمل، حالت تهوع و کسالت عمومی خواهند داشت. این عارضه‌ی جانبی معمولاً بسیار کوتاه است و بعد از چند روز از بین خواهد رفت.
  • هماتوم: وقتی‌که خونریزی زیرپوستی اتفاق می‌افتد، هماتوم ایجاد می‌شود. محل هماتوم دردناک است که می‌تواند با یک عمل جراحی درمان شود.

حالت تهوع، خونریزی، ایجاد هماتوم، ورم، حساسیت و قرمزی پوست از عوارض جانبی مرسوم جراحی لیفت است.

• خونریزی: گرچه مقداری خونریزی بعد از عمل لیفت صورت تا حدی طبیعی است اما میزان زیاد آن می‌تواند منجر به ایجاد هماتوم شود. بنابراین مراقبت بعد از لیفت پوست ضروری است.
  • عفونت: ورم، حساسیت، قرمزی و گرم شدن محل درمان می‌تواند از نشانه‌های عفونت باشد. اگر عفونت شدید باشد، با آنتی‌بیوتیک می‌تواند بهبود یابد.

ریسک‌های عمل لیفت صورت

علاوه بر ریسک‌های کلی هر عمل جراحی، جراحی لیفتینگ صورت ریسک‌های مربوط به خود را دارد:

• آسیب رسیدن به عصب‌های ماهیچه‌های صورت: این آسیب معمولاً موقتی است.
  • التیام نیافتن جای زخم‌ها: این مورد بیشتر در مورد افراد سیگاری مرسوم است.
  • باقی ماندن جای زخم: هرچند که جای برخی زخم‌ها باقی خواهد ماند اما جراح طی عمل سعی می‌کند که آن‌ها را مخفی کند.
  • دَلَمه شدن جای برش‌ پوست: آثار دَلَمه موقتی خواهد بود.
  • بی‌حسی در اطراف زخم: این عارضه نیز موقتی است.
  • ریزش مو و از بین رفتن پوست: این اتفاق بسیار نادر است.
  • تغییر رنگ پوست: این مورد بسیار نادر است و در صورت وجود، بعد از چند ماه از بین خواهد رفت.

اگر در مورد ضررهای لیفت صورت و ریسک‌های احتمالی آن نگران هستید و به اطلاعات بیشتری در مورد روند عمل نیاز دارید، با پزشک‌تان صحبت کنید.