لاپاراسکوپی نوعی جراحی است که یک لوله بسیار نازک طی برش شکم یا لگن در شکم یا ناحیه لگن قرار داده می شود تا اندام های داخل شکم مشاهده شود. این جراحی برای پی بردن به مشکلاتی مانند توده های رحمی، مشکلات رحمی، جراحی چاقی و غیره استفاده می شود. در طی این جراحی ممکن است بخشی از اندام های دچار بیماری برداشته شوند. برای مثال در صورت وجود بیماری روده قسمت های معینی از آن ممکن است برای انجام آزمایش و تست برداشته شوند. این جراحی به صورت سرپایی انجام می شود و معمولا برای آن از روش بیهوشی عمومی استفاده می شود اما همان روز پس از جراحی بیمار میتواند مرخص شود. در مواردی نیز ممکن است بی حسی به صورت موضعی باشد به طوری که فرد درد را حس نکند.

طی جراحی لاپاراسکوپی شکاف ها و برش هایی ایجاد میشود که معمولا 3 تا 3.5 سانتی متر میباشند. لوله نازکی که وارد بخش برش داده می شود کانولا نام دارد. این لوله شکم را با گاز کربن دی اکسید متورم میسازد تا پزشک جراح بتواند اندام های داخلی بدن را با وضوح بیشتری ببینید. در انتهای لوله نازک چراغی قرار دارد که محتویات داخل شکم بهتر دیده شوند. در اغلب موارد نتایج جراحی بدون درد و عوارض است اما چنان چه بیمار دچار علائمی مانند سردرد، تب، حالت تهوع یا استفراغ، خونریزی و تورم ناحیه جراحی مواجه شود سریعا باید به پزشک مراجعه کند. کاربرد لاپاراسکوپی معمولا برای تشخیص یک بیماری یا مشاهده اندام درگیر بیماری انجام می شود و برای اطلاع از نتایج جراحی باید به پزشک مراجعه کرد.

فواید و عوارض لاپاراسکوپی

یک روش تشخیصی یا درمانی است و به پیشبرد روند درمان بیماری کمک میکند. عوارض آن نادر بوده اما میتواند مانند سایر جراحی ها منجر به عفونت یا خونریزی داخل شکمی شود. اگر حین جراحی پزشک دچار اشتباه سهوی شود و رگ یا اندامی را سوراخ کند باعث خونریزی می شود و اگر بافت زخم باقی بماند عمل های بعدی را با مشکل مواجه کرده و از انتشار دی اکسید کربن جلوگیری میکند، در نتیجه مشاهده محتویات داخل شکم را با مشکل مواجه میکند. این جراحی بیشتر برای افرادی که دارای چاقی شکمی یا اضافه وزن هستند مشکل میباشد. جراحی لاپاراسکوپی یک جراحی ایمن است و معمولا پزشک جراح پس از ایجاد شکاف ابتدا اندام ها را بررسی میکند و میزان خطر جراحی را برآورد میکند.

در صورت تورم اندام یا ایجاد مشکلی که باعث شود اندام ها به طور واضح دیده نشوند جراح از ادامه کار منصرف خواهد شد. از مزایای این روش درد کمتر نسبت به جراحی های عمومی، جای اسکار کوچکتر، کاهش خطر چسبندگی روده پس از جراحی و کاهش زمان بستری میباشد.

کاربرد جراحی لاپاراسکوپی در سرطان روده و بیماری های زنان

در اندام های مختلف شکمی با اهداف متفاوت درمانی یا تشخیصی انجام می شود. مزایای جراحی لاپاراسکوپی چیست؟ برای مثال جراحی سرطان ها گوارشی به ویژه کولون و رکتوم با این روش اولویت اول برای بسیاری از جراحان می باشد زیرا لاپاراسکوپی درد کمتری دارد، اسکار کوچکتری به جا میگذارد و بیمار نیاز به بستری شدن ندارد.

در جراحی های عمومی خطر چسبندگی روده وجود دارد که این خطر در لاپاراسکوپی وجود ندارد. این جراحی در روده برای برداشتن بخشی از تومور و بازدید روده ها و بررسی میزان پیشرفت بیماری انجام می شود.

از دیگر کاربرد های لاپاراسکوپی تشخیص و درمان بیماری های زنان می باشد. در این موارد برای تشخیص پس از ایجاد برش کوچک در ناحیه ناف لاپاروسکوپ وارد نواحی لگن شده و رحم و تخمدان را مورد بررسی قرار میدهد. این جراحی در زنان با هدف برداشتن تومور، برداشتن رحم، درمان بارداری های خارج از رحم، درمان کیست و برداشتن تخمدان، رفع چسبندگی های لوله، رحم و تخمدان، تشخیص و درمان ناباروری، برداشتن بخشی از غدد لنفاوی برای تشخیص سرطان، بستن لوله فالوپ و درمان افتادگی های رحم استفاده میشود.

جراحی لاغری به روش لاپاراسکوپی

در طی عمل لاغری جراح با تغییراتی در بخش های مختلف دستگاه گوارش به کاهش وزن سریع، کمک میکند. برخی از این جراحی ها یا روش لاپاراسکوپی قابل انجام است ولی هر فردی واجد شرایط جراحی لاغری با این روش نیست. افرادی که شاخص توده بدنی آن ها بالای 35 و 40 باشد میتوانند با این روش جراحی لاغری انجام دهند. افرادی که اضافه وزن بسیار زیادی داشته باشند باید با روش های غیر جراحی برای کاهش وزن اقدام کنند. جراحی لاغری با روش لاپاراسکوپی باعث کاهش وزن قابل توجهی میشود.

مراقبت های قبل و بعد از جراحی لاپاراسکوپی

پیش از لاپاراسکوپی باید 12 ساعت قبل چیزی نخورید. در صورت مصرف دارو پیش از جراحی باید پزشک خود را مطلع سازید. پیش از جراحی معمولا از بیمار آزمایش ادرار و خون گرفته می شود و گاهی در صورت نیز تصویربرداری یا سونوگرافی انجام می شود. تصویر برداری و سونوگرافی به پزشک کمک میکند تا با بررسی اندام ها از درگیر بودن یا نبودن اندام با سرطان مطمئن شود. پس از عمل ممکن است کبودی و درد در ناحیه عمل وجود داشته باشد و به علت استفاده از دی اکسید کربن ممکن است تا چند روز پس از جراحی درد در ناحیه قفسه سینه و شانه ها وجود داشته باشد. بهتر است به مدت یک هفته پس از عمل از انجام کار های سنگن خودداری کرد. محل برش جراحی باید تمیز و خشک نگه داشته شود.

تفاوت جراحی باز و لاپاراسکوپی

از تفاوت های جراحی باز و لاپاراسکوپی اندازه برش جراحی است که در لاپاراسکوپی اندازه برش بسیار کوچکتر است. در جراحی باز بیمار پس از عمل باید تا چند روز در بیمارستان بستری شود ولی در لاپاراسکوپی روز جراحی بیمار میتواند مرخص شود. دوره نقاهت لاپاراسکوپی بسیار کمتر است و بیمار خیلی زودتر میتواند به فعالیت های عادی بپردازد. در جراحی های باز امکان عفونت و چسبندگی بیشتر است. جراحی باز درد بیشتری دارد و کار و اشتغال افراد را ممکن است تا مدت ها مختل کند.

زخم ناشی از لاپاراسکوپی کوچکتر بوده و سریعا بهبود پیدا میکند. با این حال زمان جراحی لاپاراسکوپی بیشتر از جراحی باز است و برای بیمارانی که دارای سابقه بیماری قلبی هستند بهتر است با مشورت متخصص جراحی باز انجام شود. برای افراد بسیار چاق یا کسانی که قبلا جراحی در ناحیه شکم داشته اند ممکن است روش لاپاراسکوپی مناسب نباشد. به طور کلی امروزه پزشکان زیادی روش جراحی لاپاراسکوپی را به روش باز ترجیح میدهند ولی بهترین روش برای درمان باید با مشورت پزشک جراح انجام شود.