پرینورافی (perineorrhaphy) که گاهی معادل پرینوپلاستی به کار میرود، به نوعی جراحی پلاستیک گفته می شود که برای اصلاح تغییر شکل ها، نقایص و آسیب های واژن و مقعد در بانوان مورد استفاده قرار می گیرد. در جراحی پرینورافی عضلات ضعیف و شل شده ناحیه پرینه (Perineum) طوری در کنار هم قرار می گیرند که باعث استحکام و تنگی دهانه واژن شود. این جراحی همچنین بافت زخم (اسکار)، برجستگی های ناخوشایند و پوست اضافی و ناخواسته ناحیه پرینه را برداشته، با بهبود استحکام عضلات این ناحیه، به افزایش رضایتمندی از رابطه جنسی و اعتماد به نفس فرد کمک می کند. شما با خواندن این مقاله، در مورد پرینورافی (تنگ کردن مدخل واژن) و نحوه انجام آن بیشتر خواهید آموخت. پرینورافی با تنگ کردن واژن و اصلاح سایر آسیب های آن به افزایش رضایت جنسی و اعتماد به نفس فرد کمک می کند

ناحیه پرینه (Perineum)

پرینه ناحیه ای است که بین مقعد و واژن قرار دارد. این ناحیه به همان اندازه که کوچک است، اهمیت زیادی دارد. پرینه مهمترین تکیه گاه ساختاری برای چندین اندام اطراف است و عضلاتی را در برگرفته که در شل و سفت شدن واژن نقش عمده ای دارند. ناحیه پرینه با تاثیر بر رساندن فرد به ارگاسم، نقش مهم در رابطه جنسی ایفا می کند و آسیب وارده بر آن می تواند رضایت طرفین از رابطه جنسی را کاهش دهد.

چه عواملی به پرینه آسیب می رساند؟

زایمان

شایع ترین علت آسیب به پرینه زایمان طبیعی، به ویژه هنگام زایمان دشوار است. حتی یک زایمان بدون عارضه نیز می تواند باعث آسیب دیدگی عضلات واژن و پرینه شود. گاهی اوقات نیز، برشی در ناحیه پرینه ایجاد می شود تا خروج نوزاد راحت تر انجام شود (اپیزیوتومی). اگر دوختن پارگی یا برش اپیزیوتومی به طور صحیح انجام نشود، می تواند منجر به بهبود نادرست بافت عضلات پرینه شود. این موضوع ممکن است باعث ایجاد اسکار سنگین (جای زخم)، درد و ناراحتی شدید شود. زایمان های متعدد این مشکلات را بدتر می کنند.

چاقی

وزن اضافه به کل بدن، از جمله پرینه و ساختارهایی که از آن پشتیبانی می کنند، فشار وارد می کند. چاقی همچنین می تواند باعث کشش عضلات ناحیه و از بین رفتن قابلیت ارتجاعی آنها شود.

کاهش شدید وزن

همه ما افتادگی، شل شدن و پوست اضافی را در افرادی که به دلیل بیماری یا رژیم غذایی به سرعت لاغر شده اند دیده ایم. همانطور که این اثرات ناخوشایند در خارج از بدن قابل مشاهده است، در داخل نیز اتفاق می افتد و حتی اگر فشار وزن از بین رفته باشد، باعث آویزان شدن دائمی عضلات پرینه و سایر عضلات می شود.

افزایش سن

ساختمان واژن مثل هر بخش دیگری از بدن انسان در اثر مرور زمان دچار تغییراتی می شود. افزایش سن مخصوصا همراه با عوارض بعد از یائسگی، می تواند واژن را شل و گشاد کند و با تاثیری که بر روابط و احساسات جنسی می گذارد، به بروز پاره ای مشکلات عاطفی منجر شود٬

سایر عوامل

ژنتیک، داشتن رابطه های جنسی مکرر و متعدد، سرفه های شدید و مزمن و وجود تومور در ناحیه نیز در ایجاد مشکلات پرینه موثرند.

مشکلاتی که توسط عمل پرینورافی رفع می شود

مشکلات ناحیه پرینه متنوع هستند و به دلایل گوناگون ایجاد می شوند. آنچه در این ناحیه توسط عمل پرینورافی (تنگ کردن مدخل واژن) رفع می شود شامل موارد زیر است:

• شلی و گشادی واژن
  • بی اختیاری (از دست دادن غیر ارادی ادرار)
  • تنگی واژن داخل رحمی: (باریک شدن واژن، اغلب ناشی از درمان سرطان)
  • مقاربت دردناک به دلیل کوچکی دهانه واژن (Dyspareunia)
  • درد شدید هنگام ورود هر چیزی به واژن (Vulvar vestibulitis)
  • زگیل تناسلی
  • خارش واژن
  • بیرون زدگی مثانه به داخل واژن (Cystocele)
  • بیرون زدگی راست روده به داخل واژن (Rectocele)
  • تقویت زیبایی (سفت شدن بافت شل یا رفع ناهمواری های ایجاد شده)

موارد مناسب برای عمل پرینورافی

موارد مناسب برای جراحی پرینورافی افرادی هستند که:

• به طور کلی از سلامتی خوبی برخوردار هستند
  • سیگار نمی کشند
  • با انواعی از مشکلات پزشکی (مانند عفونت مکرر واژن و رحم، گشادی واژن، نارضایتی از رابطه جنسی، اختلال ارگاسم) یا زیبایی در ناحیه پرینه روبرو هستند که فقط جراحی می تواند آنها را اصلاح کند.

موارد منع عمل پرینورافی

عمل پرینورافی به افراد زیر توصیه نمی شود:

• زنان باردار یا آنهایی که تا 3 ماه آینده قصد باردار شدن دارند
  • زنانی که سیستم ایمنی آنها ضعیف است
  • افراد مبتلا به بیماری های خاص یا آنهایی که سابقه حساسیت شدید دارند

اگرچه بعد از انجام عمل پرینورافی هم می توان بچه دار شد، اما بچه دار شدن می تواند مجددا همان مشکلاتی را ایجاد کند که برای اصلاح آنها عمل پرینورافی انجام می شود. از این رو بهتر است این عمل را تا بعد از بچه دار شدن به تاخیر انداخت. ولی در صورت وجود درد و ناراحتی شدید، دلیلی برای منتظر ماندن وجود ندارد.

عمل پرینورافی

قبل از عمل

پزشک از بیمار خواهد خواست که آزمایش های لازم مانند تست انعقاد خون و پاپ اسمیر را انجام دهد، و در صورت وجود هرگونه عفونت واژینال (باکتریایی یا قارچی) نسبت به درمان آن اقدام کند. بعلاوه، بیمار باید سابقه هرگونه بیماری، حساسیت، یا مصرف دارو را با پزشک در میان بگذارد.

نحوه انجام عمل

پرینورافی یک عمل سرپایی است که با بی حسی موضعی (و بسته به شرایط، تحت بیهوشی عمومی) انجام می شود و معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد. جراح برشی در دیواره خلفی واژن ایجاد می کند. بافت اسکار، برجستگی های اضافی پوست، پوست شل و سایر آسیب ها را بر میدارد و با نزدیک کردن دیواره های پشتی واژن به یکدیگر دهانه آن را تنگ می کند. وی در صورت لزوم، عضلات را شل یا سفت می کند و سپس با دقت بخیه می زند. بیمار مدت کوتاهی بعد از عمل تحت نظارت قرار می گیرد و پس از آن مجاز به رفتن به خانه است.

بهبودی از عمل پرینورافی

بهبودی از عمل پرینورافی معمولاً به اندازه بهبودی از عمل اپیزیوتومی زمان می برد. درد و تورم در 1 تا 2 هفته اول معمول است و برای تسکین آن از داروهای مسکن بدون نسخه یا آنچه پزشک تجویز می کند استفاده می شود. وجود مقداری خونریزی و ترشحات در حد جزئی طبیعی است. معمولا، بیمار می تواند 2 تا 3 روز پس از جراحی به کار خود برگردد و بخیه ها تقریباً تا دو هفته حل می شوند. رعایت نکات زیر به تسریع بهبودی از عمل پرینورافی کمک می کند:

• خشک و تمیز نگه داشتن محل برش
  • نوشیدن مقدار زیادی آب و افزایش مصرف فیبر برای جلوگیری از یبوست
  • اجتناب از ورزش شدید (دوچرخه سواری، سوارکاری، وزنه برداری یا کشش و بلند کردن اجسام سنگین (از جمله بلند کردن کودک)
  • استفاده از کوسن پیراشکی در هنگام نشستن
  • خودداری از برقراری رابطه جنسی به مدت 6 تا 8 هفته
  • رعایت تمام دستورالعمل های پزشک

عوارض عمل پرینورافی چیست؟

به طور کلی، عمل پرینورافی کم خطر است. اما در صورت بروز هر یک از موارد زیر باید با پزشک تماس گرفت:

• خونریزی بیش از حد
  • علائم عفونت
  • یبوستی که از طریق دریافت فیبر برطرف نمی شود
  • ترشحات غیر طبیعی واژن همراه با بوی بد
  • التهاب و تورم بافتهای آسیب دیده
  • خارش زیاد
  • نشت ادرار و مدفوع (این عوارض نادر است)
  • نتایج نامطلوب

نتایج عمل پرینورافی

بیماران نتایج بسیار خوبی را گزارش کرده اند. مواردی که معمولا اشاره می کنند، شامل محکم تر شدن دهانه واژن، افزایش جذابیت زنانه، و رضایت بیشتر از روابط جنسی است. نتایج جراحی پرینورافی معمولا تا مدتها ماندگار است و معمولا تنها افزایش سن و بارداری می تواند باعث تغییر آن شود.