درمان جایگزینی هورمون (HRT) یکی از روش‌های جدید برای بهبود ریزش مو است. خانم‌های یائسه می‌توانند از این گزینه برای درمان ریزش موی خود بهره ببرند. با وجود اینکه این موضوع هنوز هم بحث برانگیز است اما این هورمون‌ها به صورت کِرِم‌ها و قرص‌های استروژن و پروژسترون (هورمون مربوط به قبل از دوره حاملگی) در دسترس هستند که مصرف آن‌ها تا حدی از ریزش موها جلوگیری کرده و برخی از علائم یائسگی را از بین می‌برد.

به دنبال بهترین خدمات زیبایی و کاشت مو هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و مجرب‌ترین جراحان و پزشکان در کنار شما هستیم.

برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۲۶۶۰۲۹۰۰

زمانی که خانم‌ها با کم پشت شدن موها و یا کچلی مواجه می‌شوند چند گزینه درمانی پیش رو دارند. استفاده از درمان‌های موضعی مثل مینوکسیدیل (Rogaine) یا مصرف شامپوی کتوکونازول یکی از این گزینه‌ها است. اما خانم‌هایی که دچار یائسگی هستند با عوارضی ناگهانی مواجه می‌شوند به همین دلیل درمان جایگزینی هورمون (HRT) یکی از بهترین گزینه‌ها هم برای درمان علائم یائسگی و هم برای درمان ریزش مود در این افراد می‌باشد.

درباره درمان جایگزینی هورمون (HRT)

در این درمان از هورمون‌های زنانه مثل استروژن و پروژستین استفاده می‌شود. این هورمون‌ها به صورت‌های مختلفی مانند کرم یا قرص تجویز می‌شوند. HRT معمولاً برای خانم‌هایی استفاده می‌شود که می‌خواهند با علائم نامطلوب یائسگی مقابله کنند، علائمی مثل:

• سخت خوابیدن
  • داغ شدن بدن و عرق کردن در شب
  • دمدمی مزاجی و بداخلاقی
  • از دست دادن میل جنسی

برخی خانم‌ها پس از یائسگی به دلیل کم شدن سطح هورمون استروژن در بدن دچار پوکی استخوان می‌شوند؛ به همین منظور می‌توان از درمان جایگزینی هورمون (HRT) استفاده کرد.

کاشت مو به روش HRT

کاشت مو به روش HRT

استروژن هورمونی است که مربوط به رشد و ریزش مو می‌باشد. برای مثال در طول دوره بارداری سطح استروژن بالاتر از حالت طبیعی است و این باعث می‌شود تا فولیکول‌های موی بیشتری رشد کرده و فولیکول‌های کمتری در حالت استراحت باقی بمانند. زمانی که سطح هورمون استروژن در بدن زیاد شود، موها ضخیم و پر پُشت می‌شوند. اما زمانی که سطح این هورمون اُفت پیدا می‌کند مثلاً پس از بارداری یا در دوره یائسگی، موهای بیشتری وارد فاز استراحت می‌شوند که این امر به سرعت باعث کم پشت شدن و ریزش موها می‌شود.

بنابراین ممکن است خانم‌هایی که ریزش موی آن‌ها به دلیل کاهش سطح استروژن اتفاق افتاده بتوانند با انجام درمان جایگزینی هورمون یا همان کاشت مو به روش  HRTسطح استروژن بدن خود را بازیابی کرده و علائم یائسگی را از بین ببرند.

مزایا و معایب کاشت مو به روش HRT

به طور کلی این درمان آخرین گزینه‌ای است که برای رفع علائم یائسگی تجویز می‌شود. اما کاشت مو به روش HRT یکی از بهترین و متداول‌ترین درمان‌ها برای ریزش مو است. البته این درمان برای خانم‌هایی که یائسه هستند و یا در دوران پس از یائسگی خود به سر می‌برند مناسب است زیرا خانم‌ها در این دوران در معرض عوارض HRT نخواهند بود.

کاشت مو به روش HRT برای خانم‌هایی تجویز می‌شود که دچار آلوپسی آندروژنیک هستند که این عارضه به الگوی طاسی هم مشهور است. درمان جایگزینی هورمون هم مزایایی برای سلامت عمومی افراد دارد و هم برای مدیریت علائم ناشی از یائسگی مفید است اما باید بدانید که عوارض جانبی هم دارد؛ که این عوارض از سطح ناخوشایند تا خطرناک دسته‌بندی می‌شوند.

عوارض جدی درمان جایگزینی هورمون (HRT) عبارتند از:

• این درمان کمی احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد (در صورتی که درمان به صورت طولانی مدت انجام شود)
  • در صورتی که به مبتلا به سرطان سینه باشید احتمال مرگ را افزایش می‌دهد.
  • خطر ابتلا به سرطان رحم را در خانم‌هایی که رحم‌هایشان دست نخورده است افزایش می‌دهد؛ البته این در صورتی است که این درمان با درمان پروژسترون همراه نباشد.
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی
  • افزایش خطر لخته شدن خون

ممکن است برخی خانم‌ها عوارضی را تجربه کنند که خیلی جدی نیست. برخی از این عوارض عبارتند از:

• خونریزی غیر طبیعی واژن (که باید جهت بررسی احتمال ابتلا به سرطان رحم مورد ارزیابی قرار بگیرد)
  • حالت تهوع و نفخ
  • تحریک پذیری
  • سر دردهای مکرر
  • درد سینه

پیش از اینکه بخواهید کاشت مو به روش HRT را انجام دهید بسیار مهم است که در مورد خطرات، عوارض و مزایای این روش با دکتر خود مشاوره داشته باشید. اگر در معرض مشکلاتی نظیر بیماری‌های قلبی، سرطان یا لخته شدن خون هستید، HRT بهترین شیوه درمان ریزش مو برایتان نخواهد بود.

بهتر است که پایین‌ترین دوز مصرفی HRT برایتان تجویز شود و دوره مصرف آن تا حد ممکن کوتاه باشد تا فقط علائم ناخوشایند کنترل شوند.

مصرف HRT : کرم‌ها و قرص‌های پروژسترون و استروژن

معمولاً برای خانم‌هایی که در دوره بعد از یائسگی خود قرار دارند و دچار آلوپسی آندروژنیک هستند، کرم‌های استروژن و پروژسترون و داروهای خوراکی تجویز می‌شود. اما داروی HRT به ندرت و فقط برای خانم‌هایی که دچار ریزش موی شدید هستند تجویز می‌گردد. اگر علاوه بر ریزش مو دچار علائم ناراحت کننده دیگری هستید ، پیش از تجویز HRT باید تحت یک معاینه فیزیکی کامل قرار بگیرید. بدین منظور باید پیش از تجویز دارو آزمایش خون هم بدهید تا سطح هورمون‌ها اندازه‌گیری شود.

هزینه‌های کاشت مو به روش HRT بسته به نوع داروها متفاوت و متغیر است.

بهتر است تا در جلسه مشاوره درباره هزینه‌های درمان با دکتر صحبت کنید. همچنین باید بررسی کنید که آیا بیمه بخشی از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد یا خیر. اگر بیمه ندارید، باید بدانید که هزینه‌های کاشت مو به روش HRT بسته به نوع داروها متفاوت و متغیر است. برای انتخاب این درمان باید موارد زیادی را مورد بررسی قرار داد، بهترین راه برای فهمیدن این موضوع شرکت در جلسه مشاوره کلینیک پوست و مو رخ آرا است.