کرایوتراپی یک روش درمانی موثر و غیر تهاجمی در درمان انواع ضایعات پوستی است. در این روش با استفاده از مایع نیتروژن و سایر محلول های مشابه دمای پوست را پائین آورده و تخریب سلولی رخ می دهد. عوارض این روش ناچیز بوده و دوره نقاهت کوتاهی دارد. هزینه درمان ارزان و مقرون به صرفه خواهد بود.

کرایوتراپی در اواخر دهه ۷۰ میلادی توسط دکتر توشیما یامائوچی در ژاپن ابداع شد. این دکتر روشی پیدا کرد که در آن با استفاده از مایع نیتروژن اقدام به فریز کردن بافت مورد نظر از بدن می نمود. دکتر یامائوچی از این روش برای درمان بیماران خود بهره می برد. در مصر باستان نیز اطبا از فریز کردن سطح پوست برای زیبایی و درمانهای پوستی استفاده می کردند. در طول دو دهه اخیر کشورهای اروپایی بویژه آلمان و لهستان تحقیقات زیادی بر روی این روش درمانی انجام داده و اثرات مثبت کرایوتراپی برای درمان قسمتهای مختلف بدن را اثبات نمودند.

کرایوتراپی

کرایوتراپی چیست؟

کرایوتراپی شامل قرار دادن سطح پوست بدن در معرض دمای خیلی پائین در حدود منفی ۱۱۰ تا منفی ۱۹۶ درجه سانتیگراد برای یک مدت زمان کوتاه است. معمولا زمان اینکار ما بین ۲ تا ۴ دقیقه خواهد بود. کرایوتراپی با استفاده از مایع نیتروژن و در یک محیط کنترل شده و تحت نظارت پزشکی امکان پذیر است. برای اینکه این روش درمانی جوابگو باشد باید سطح پوست به دمای خیلی پائینی برسد. کاهش دمای سطحی پوست باعث تحریک سنسورهای پوست می گردد. این گیرنده های حرارتی پس از فعال شدن شروع به ارسال سیگنال به مغز می کنند. بر اثر سرمای زیاد خونرسانی به بافت های مورد نظر قطع شده و به مرور و با تکرار کرایوتراپی بافت خشک می شود. این روش درمانی ایمن بوده و برای مواردی که انواع ضایعات پوستی وجود دارند قابل استفاده است. این روش ارزان قیمت و مطمئن محسوب می گردد. علاوه بر نیتروژن مایع از محلول های دیگری مانند یخ دی اکسید کربن و دی ام ای پی نیز برای سرمادهی سطح پوست استفاده می گردد ولیکن نیتروژن مایع متداول است. معمولا فرآیند سرما درمانی شامل سه مرحله است. مرحله نخست به محض آغشته شدن پوست با محلول، حرارت سطح پوست به مایع منتقل شده و ناگهان تغییر دمای شدیدی در محل اتفاق می افتد. در مرحله بعد تخریب سلولی شروع شده و امکان تولید کلاژن در ناحیه به صفر می رسد. در مرحله سوم کرایوتراپی مرگ سلولی اتفاق افتاده و پس از اتمام کار، التهاب و قرمزی پوست رخ می دهد. معمولا پس از اجرای سرما درمانی در ناحیه مورد نظر نشانه ای مشاهده نمی شود ولی در برخی مواقع لکه سفید رنگ و یا تغییر رنگ پوست مشاهده می گردد.

کاربرد کرایوتراپی

کاربرد و موارد استفاده کرایوتراپی

کرایوتراپی روش درمانی موثر برای درمان انواع ضایعات پوستی است. انواع زگیلها مانند زگیل های ویروسی و سالمندی، ضایعات پوستی بر اثر تابش نور خورشید، لکه ها و رنگدانه های پوستی، جای زخم و آکنه، سالک، بواسیر، انواع کیست های مویی و پوستی و کلوئیدها را می توان با این روش درمان نمود. این روش درمانی کمترین عوارض و خطرات را به همراه دارد ولی در صورت عدم تجربه لازم می تواند منجر به باقی ماندن جای زخم بر روی پوست شود. علاوه بر موارد فوق برای درمان ضایعات و مشکلات عروقی مانند همانژیوم و برخی ضایعات مانند کراتوز و میلیا از این روش استفاده می شود. امروزه کرایوتراپی به عنوان یک روش درمانی موثر و کم تهاجمی برای درمان انواع مشکلات پوستی بکار می رود. عوارض ناچیز و نتایج فوق العاده ناشی از این روش درمانی منجر به کاربرد وسیع آن در کلینیک های زیبایی شده است.

عوارض سرما درمانی

عوارض ناشی از کرایوتراپی

کرایوتراپی یک روش درمانی پزشکی ایمن و کم خطر محسوب می شود. در این روش با سرد کردن محل مورد نظر به تخریب بافت سلولی و برداشتن آن از روی پوست اقدام می کنند. با اینحال پس از درمان علائمی مانند التهاب، قرمزی و در برخی موارد جای زخم دیده می شود. در برخی موارد خونریزی از محل و عفونت ممکن است مشاهده شود. تاول و تورم ایجاد شده پس از گذشت چند روز کوچک شده و بصورت یک زخم دیده می شود. با گذشت زمان از چند هفته تا چند ماه محل کرایوتراپی و زخم موجود بهبود می یابد. نکته قابل ذکر این است که در مواردی که محل درمان پوشیده از مو است، ممکن است فولیکول های مو از بین رفته و رویش مجدد وجود نداشته باشد. این عارضه نتیجه طبیعی درمان پوست با این روش خواهد بود. در موارد نادر از دست دادن حس در محل درمان، آسیب رسیدن به رگهای خونی و درد شایع است. البته این مشکل موقتی بوده و با گذشت زمان و ترمیم بافت های آسیب دیده به وضعیت اولیه خود باز می گردد. همچنین در درمان زگیل تناسلی ممکن است اخلال در عملکرد جنسی افراد دیده شود. با اینهمه کرایوتراپی یک روش ایمن و غیر تهاجمی محسوب شده که تاثیرات زیادی در بهبود مشکلات پوستی دارد.

عوارض ناشی از کرایوتراپی

مراقبت های لازم قبل و بعد از کرایوتراپی

کرایوتراپی یک روش درمانی پزشکی زیبایی است. قبل از درمان توجه کنید که محل درمان تمیز و عاری از هر گونه لوازم آرایشی و کرم های مختلف باشد. همچنین عدم استفاده از داروهای ضد انعقاد خون جهت بهبود عملکرد مناسب خواهد بود.

پس از کرایوتراپی ممکن است در محل مورد نظر تاول، درد، خونریزی و یا تورم به وجود آید. اگر محل مورد نظر نزدیک به چشم باشد، تورم پلکها دور از انتظار نیست. تاول ها رنگی از شفاف تا صورتی، قرمز و بنفش دارند. در صورت داشتن درد، تجویز مسکن از سوی پزشک صورت می گیرد. شستشو و ضد عفونی کردن محل بطور روزانه توصیه می شود. برای جلوگیری از بروز عفونت ممکن است آنتی بیوتیک از سوی پزشک تجویز شود. به هیچ عنوان محل کرایوتراپی را دستکاری نکنید. لایه برداری زخم بخودی خود انجام می شود لذا توجه داشته باشید که پوسته های آنرا با دست نکنید. در صورت نیاز به درمان جای زخم و اسکار می توانید از پزشک خود کمک بگیرید.

سرما درمانی زگیل و ضایعات پوستی