تیم متخصص کلینیک پوست و موی رخ آرا برای شما مقاله‌ای کامل در مورد علل و علائم دانه‌ها و توده‌ها، همچنین انواع روش‌های درمان آن؛ فراهم کرده است.شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نتایج دقیق‌تر با متخصصین و پزشکان مجموعه پوست و موی رخ آرا مشورت کنید.

همه چیز درباره دانه ها و توده ها

خال، زگیل، آکنه، خال گوشتی، کیست – دانه‌ها و توده‌های پوست در هر شکلی و با هر اندازه و رنگ و تعدادی ظاهر می‌شوند. کشف یک دانه‌ یا توده جدید می‌تواند تجربه‌ای نگران کننده باشد، مخصوصاً زمانی که ندانید چیست.به همین دلیل هر نوع دانه‌ یا توده‌ای ابتدا باید توسط یک پزشک متخصص تشخیص داده شود تا در روند درمانی درستی قرار بگیرد. ممکن است اگر نیاز باشد جهت جلوگیری از بدتر شدن شرایط از بافت برداری جهت از بین بردن دانه‌ یا توده استفاده شود.

دانه‌ها و توده‌ها چه هستند؟

علت بوجود آمدن دانه‌ها و توده‌ها

به وجود آمدن دانه‌‌ها و توده‌ها در سطح پوست می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. ممکن است سلول‌های مرده پوست یا کراتین موجب به وجود آمدن خال، کیست یا ملیوم شوند و یا تولید بیش از حد سلول‌ها باعث ایجاد خال گوشتی یا زخم کلوئید شود.

علائم و نشانه‌های دانه‌ها و توده‌ها

از آنجایی که علل بسیاری برای ایجاد دانه‌ها و توده‌ها وجود دارد، علائم مختلفی نیز نشان دهنده این ضایعه پوستی می‌باشند:

زگیل و میخچه

زگیل‌ها برآمدگی‌های پوستی خوش خیم (غیر سرطانی) هستند که معمولاً بر روی دست‌ها و پاها ایجاد می‌شوند. زگیل از طریق ویروس‌ها ایجاد شده و بسیار مسری است. میخچه فقط در پا ایجاد می‌شود. ظاهر آن صاف و ضخیم بوده و لبه‌های آن سخت است و همچنین در مرکز خود یک نقطه سیاه کوچک دارد. اگر به آن‌ دست بزنید و یا بر روی آن بایستید اغلب دردناک خواهد بود. میخچه مانند زگیل بسیار مسری است اما خوش خیم و بی خطر است.

میلیا

میلیا؛ کیست‌ها، توده‌ها یا دانه‌های کوچک سفید و زردی هستند که بر روی پوست شکل می‌گیرند. آن‌ها معمولاً در ناحیه اطراف دور چشم و گونه‌ها یافت می‌شوند اما ممکن است در هر نقطه‌ای از صورت یا بدن پدیدار گردند. میلیا بر خلاف جوش یا خال، سخت است، تقریباً شبیه به یک تگه ریگ در زیر پوست می‌باشد. میلیا مسری و مضر نیست.

خال گوشتی

خال‌های گوشتی ضایعه‌های کوچک قهوه‌ای و گوشتی هستند که بر روی سطح پوست رشد می‌کنند. اگرچه که خال‌های گوشتی رایج هستند اما مسری نبوده و هیچ خطری ندارند. آن‌ها معمولاً هیچ درد یا ناراحتی ایجاد نمی‌کنند که البته این به محل رشد آن‌ها در بدن بستگی دارد و ممکن است به لباس یا جواهرات گیر کرده و در نتیجه خونریزی کند.

چگونه می‌توانیم از بوجود آمدن دانه‌ها و توده‌ها جلوگیری کنم؟

کلینیک پوست و موی رخ آرا در اینجا به معرفی برخی نکات که می‌توانید با آنها به طور موثر دانه‌ها و توده‌ها ناخواسته خود را درمان کنید می‌پردازد.

جلوگیری از رشد پوست همیشه امکان‌پذیر نیست و به نوع دانه‌‌ها و توده‌ها بستگی دارد. پس از اینکه متخصص نوع رشد پوست شما را تشخیص داد می‌تواند توصیه‌هایی را برای کمک به جلوگیری از رخ دادن این مشکل بکند.

درمان طبیعی دانه‌ها و توده‌ها

بهبود بافت کلی و موقعیت پوست می‌تواند به کاهش دانه‌ها و توده‌ها کمک کند. لایه‌برداری منظم پوست و استفاده از نرم کننده‌های طبیعی مانند روغن نارگیل و آلوئه‌ورا به نرم شدن پوست کمک کرده و مانع ایجاد سلول‌های مرده پوست می‌شود.

درمان غیر طبیعی دانه‌ها و توده‌ها

اگر برای شما مهم است که تشخیص درستی در زمینه دانه‌ها و توده‌ها دریافت کنید تیم کلینیک پوست و موی رخ آرا به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین درمان را در اختیار داشته باشید.

جراحی : در این روش معمولاً برای از بین بردن و برداشتن خال، زگیل یا خال‌های گوشتی از یک چاقوی جراحی استفاده می‌شود.

کریوتراپی : در این روش از نیتروژن مایع برای منجمد کردن رشد پوست استفاده می‌شود.

لیزر: در این روش از یک اشعه لیزر با دقت بالا برای هدف قرار دادن رشد سلول‌های پوست و از بین بردن آن‌ها به وسیله انرژی حرارتی استفاده می‌شود.

Hyfrecation : Hyfrecator ابزاری بسیار دقیق است که از پالس‌های الکتریکی کم انرژی برای سوزاندن بافت استفاده می‌کند.همیشه حذف فیزیکی برخی از دانه‌ها و توده‌ها راهکار مناسب نیست. ممکن است متخصص پوست در این موارد برای درمان مشکل دارو تجویز کند.