رینوفیما اصطلاحی است که به تغییر رنگ پوست و گوشتی شدن بینی (بینی نوک پیازی) اطلاق می‌گردد. ریشه این لغت ” phymatous” است که به معنای ضخیم شدن بافت‌ها و پوست می‌باشد و ” rhino” به معنای بینی است. چندین سال طول می‌کشد تا این مشکل توسعه پیدا کند و تقریباً فقط در آقایان اتفاق می‌افتد.

علت ایجاد رینوفیما

اعتقاد بر این است که رینوفیما از علائم مستقیم رزاشیا (رزاسه) می‌باشد اما هیچ کس نمی‌داند که دلیل رخ دادن آن چیست. احتمال ابتلا به رزاشیا در افرادی که دارای پوستی لطیف و حساس هستند بیشتر است. رینوفیما در آقایان متداول‌تر است اما دلیل آن هنوز مشخص نیست.

نشانه‌ها و علائم رینوفیما

• بروز دانه‌ها و توده‌ها بر روی بینی یا اطراف آن
  • قرمزی یا ارغوانی شدن پوست بینی که از بین نمی‌رود
  • قابل مشاهده بودن رگ‌های خونی
  • متورم شدن و گوشتی شدن بینی (بینی نوک پیازی)
  • ضخیم شدن پوست بینی
  • منافذ بزرگ

چگونه می‌توانیم از بوجود آمدن رینوفیما جلوگیری کنم؟

هیچ راه شناخته شده‌ای برای جلوگیری و یا درمان این بیماری وجود ندارد اما از آنجایی که این مشکل با رزاشیا در ارتباط است بهتر است تا از چیزهایی که موجب بدتر شدن رزاشیا می‌شوند اجتناب کرد.

کلینیک پوست و موی رخ آرا در اینجا به معرفی برخی از مواردی که باعث شیوع رزاشیا می‌شوند، می پردازد. که عبارتند از :

• غذاهای خاصی مانند غذاهای تند و مرکبات
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب
  • الکل
  • کافئین
  • دماهای بالا
  • محصولات پوستی دارای اسانس (عطر)
  • پاک کننده‌ها و صابون‌های با رایحه تند و غلیظ
  • استرس و اضطراب

درمان طبیعی رینوفیما

برخی از درمان‌های طبیعی متداول که موجب بهبود علائم رزاشیا و رینوفیما می‌شوند بدین قرارند: استفاده از مرطوب کننده‌ها و محصولات پوستی طبیعی و لطیف

• زردچوبه (به صورت خوراکی به عنوان مکمل و یا طعم دهنده غذا)
  • زنجبیل (به صورت خوراکی به عنوان مکمل و یا طعم دهنده غذا)
  • ژل آلوئه‌ورا (اعمال موضعی بر روی ناحیه تحت درمان)
  • عسل مانوکا (اعمال موضعی بر روی ناحیه تحت درمان)

درمان رینوفیما

اگر برای شما مهم است که تشخیص درستی در زمینه رینوفیما دریافت کنید تیم کلینیک پوست و موی رخ آرا به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین درمان را در اختیار داشته باشید.

رینوفیما اکثراً از طریق جراحی درمان می‌شود. چهار نوع روند جراحی عمده برای درمان رینوفیما وجود دارد:

یکی از روش های درمان رینوفیما استفاده از میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن در این روش از یک ابزار سایشی و چرخنده برای تخلیه لایه‌هایی از پوست استفاده می‌شود. (با میکرودرم ابریژن اشتباه گرفته نشود، روشی که ملایم‌تر بوده و عمدتاً سلول‌های مرده سطح پوست را از بین می‌برد).

یکی  دیگر  از روش های درمان رینوفیما استفاده از میکرودرم ابریژن

از یک نوع لیزر خاص برای از بین بردن بخش‌های تغییر شکل داده پوست استفاده می‌شود.

Cryosurgery (سرمادرمانی)

در این روش از نیتروژن مایع برای منجمد کردن و از بین بردن نواحی آسیب دیده پوست استفاده می‌شود. از بین بردن نواحی آسیب دیده پوست به وسیله جراحی توسط اسکالپل (نوعی تیغ جراحی).

همه آنچه که باید در مورد رینوفیما بدانید

رینوفیما (Rhinophyma)، نوعی اختلال پوستی است که با یک بینی بزرگ، قرمز و برآمده روی صورت دیده می شود. این می تواند نشانه ای از  بیماری روزاسه نیز باشد. علت دقیق این عارضه مشخص نیست، اما به عنوان نوعی روزاسه حاد شناخته می شود. این مشکل در مردان در حدود  سنین 50 تا 70 سال بیشتر دیده می شود.

به طور کلی، روزاسه یک بیماری التهابی مزمن و پوستی است، که باعث قرمزی نامنظم یا برافروختگی صورت فرد، به ویژه در گونه ها یا نواحی بینی می شود. برجستگی های کوچک و قرمز چرکی، به نام پاستول، به عنوان بخشی از این بیماری روی صورت فرد ظاهر می شوند. میلیون ها نفر در سراسر جهان تحت تاثیر روزاسه قرار دارند. روزاسه، توسط متخصصین به چهار زیر مجموعه از خفیف تا شدید دسته بندی شده است. تقریباَ غیرممکن نیست فردی در  بیش از یک زیرمجموعه قرار داشته باشد. رینوفیما، در زیر مجموعه سوم روزاسه طبقه بندی شده است. این عارضه به تدریج شکل می گیرد و اعتقاد بر این است که به دلیل روزاسه  ضعیف یا درمان نشده به وجود می آید، که در نهایت به صورت توده بزرگی در نیمه پایینی بینی ظاهر می شود.

علل رینوفیما

هیچ علت مشخص و دقیقی برای رینوفیما گزارش نشده است. در ابتدا تصور می شد، مصرف الکل علت اصلی آن باشد، اما تحقیقات اخیر این موضوع را رد کرده است.

عوامل تاثیر گذار در ابتلا به رینوفیما

جنسیت و سن مهم ترین عواملی هستند که در ابتلا به رینوفیما  نقش دارند و مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض خطر قرار دارند.  این بیماری به تدریج پس از شروع مراحل اولیه روزاسه، پیشرفت می کند و به طور معمول بین سنین 25 تا 50 سال اتفاق می افتد. ویژگی های زیر امکان  ابتلا به رینوفیما را بیشتر می کند.

• پوست روشن
  • پیشینه نژادی ایرلندی، انگلیسی، اسکاتلندی، اسکاندیناوی یا اروپای شرقی
  • سابقه خانوادگی روزاسه

علائم رینوفیما

معمولاً رینوفیما از موارد شدید روزاسه محسوب می شود. ممکن است علائم زیر در صورت ابتلا به این عارضه مشاهده شوند.

• گرگرفتگی تصادفی صورت
  • قرمزی و لکه در مرکز صورت
  • برجستگی های مکرر و جوش ها، که اغلب با آکنه اشتباه گرفته می شوند
  • تورم رگ های خونی ریز در بینی و گونه ها
  • پوست بسیار حساس
  • روزاسه چشم، که با احساس سوزش همراه است

با پیشرفت روزاسه علائم بدتر می شوند. به عنوان مثال، ممکن است بافت پیوندی و غدد چربی در بینی فرد گسترش پیدا کند. همچنین ممکن است فرد متوجه تغییرات زیر را در بینی خود مشاهده کند.

• رشد تدریجی تورم بینی
  • غدد متعدد چربی
  • منافذ پوستی بزرگ شده
  • رنگ پوست مایل به قرمز
  • ضخیم شدن لایه های بیرونی پوست
  • ظاهر مومی، زبر و زرد

اگر رینوفیما درمان نشود علائم به مرور زمان بدتر می شوند.

تشخیص رینوفیما

مراحل اولیه روزاسه را می توان با آکنه و سایر شرایط پوستی اشتباه گرفت. با این حال، رینوفیما ویژگی های منحصر به فردی دارد، که پزشک به طور معمول آن را با معاینه و بدون آزمایش تشخیص میدهد. پزشک همچنین برای تشخیص صحیح و دقیق سابقه پزشکی فرد را مورد بررسی قرار می دهد. گاهی اوقات برای تایید تشخیص ممکن است بیوپسی پوستی یا نمونه برداری از پوست انجام شود، به خصوص در موارد نادری که فرد بیمار به درمان پاسخ نمی دهد.

درمان رینوفیما

رینوفیما را می توان با دارو یا جراحی درمان کرد. پزشک با توجه به شرایط فرد می تواند تصمیم بگیرید که کدام گزینه درمانی برای او مناسب تر است.

درمان رینوفیما با دارو

به طور معمول، هنگامی که رینوفیما ایجاد میشود، ممکن است داروهایی برای درمان تجویز شوند. داروهایی که  ممکن است در معالجه این عارضه موثر باشند، شامل موارد زیر هستند.

آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی که به کاهش التهاب و قرمزی این عارضه پوستی کمک می کنند، شامل موارد زیر می باشند.

• مترونیدازول
  • سولفاستامید
  • تتراسایکلین
  • اریترومایسین (اریتروسین استئارات)
  • مینوسیکلین (مینویسن)

داروهای موضعی که به حداقل رساندن التهاب کمک می کنند

• ترتینوئین
  • اسید آزلائیک (آزلکس)

کپسولهای خوراکی که مانع از تولید غدد پوستی می شوند

• ایزوترتینوئین خوراکی

عمل جراحی برای درمان رینوفیما

جراحی رایج ترین درمان برای رینوفیما است. بزرگ شدن رگ های خونی و رشد بافت ها می تواند باعث ظاهر بد بینی و صورت شوند. اگر منطقه آسیب دیده برداشته نشود، می تواند تا آخر عمر روی صورت فرد باقی بماند. در بیشتر موارد جراحی به عنوان بهترین روش درمانی توصیه می شود. این بهترین گزینه برای درمان موفقیت آمیز در دراز مدت است. روش های درمانی و روشهای زیر معمولاً برای بهبود ظاهر بینی فرد توصیه می شوند.

• جراحی با استفاده از پوست سر
  • تجدید لیزر با لیزر دی اکسید کربن
  • کرایو جراحی، که از درجه حرارت بسیار سرد برای انجماد و از بین بردن بافت غیر طبیعی استفاده می کند.
  • درم ابریژن(dermabrasion) که از یک ابزار کوچک و چرخان برای از بین بردن لایه های بالای پوست استفاده می کند
  • درمان جراحی، می تواند رشد بیش از حد بافت را حذف کند، رگ های خونی بزرگ شده را به حداقل برساند و ظاهر بینی را بهبود بخشد.

درمان رینوفیما به سلامت روحی و جسمی فرد کمک می کند علائم رینوفیما می تواند برای برخی افراد با اضطراب و پریشانی عاطفی همراه باشد. در بعضی موارد، جراحی می تواند ظاهر فرد را بهبود بخشد و به کاهش اضطراب کمک کند. در صورت تشخیص این بیماری، پیگیری درمان بسیارمهم است. افراد مبتلا به این بیماری در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست در بافت آسیب دیده هستند. شایع ترین نوع سرطان پوست در این مورد، سرطان سلول پایه است. حدود 5 درصد از مبتلایان به رینوفیما در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. برخی از متخصصان اظهار می دارند که رینوفیما یک بیماری پوستی پیش سرطانی است. برای کمک به کاهش علائم و جلوگیری از پیشرفت این بیماری و عوارض بعدی با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی طولانی مدت صحبت کنید. درمان زودرس همراه با اقدامات جراحی می تواند علائم را تا حد زیادی کاهش دهد و از بدتر شدن این بیماری جلوگیری کند. درمانی که در مراحل اولیه شروع می شود، بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت. در بسیاری از افراد بعد از دریافت درمان مؤثر، بهبود در بهزیستی عاطفی و تعاملات حرفه ای و اجتماعی گزارش شده است.