رزاسه یک بیماری شایع و بلند مدت است که معمولاً بر روی صورت رخ می‌دهد. علائم آن قرمزی دائم پوست، لک و رگ‌های خونی قابل مشاهده (رگ‌های عنکبوتی صورت) است.

رزاسه چیست

علل ابتلا به رزاسه

علل آن هنوز شناخته شده نیست، گرچه برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است علت آن وجود رگ‌های خونی غیرعادی در صورت و یا وجود نوعی مایت بی ضرر باشد که در صورت اکثر افراد یافت می‌شود. گرچه که علت دقیق این بیماری شناخته شده نیست اما چیزهایی هستند که ممکن است باعث بدتر شدن علائم رزاسه شوند، این موارد بدین قرارند:

• غذاهای تند و مرکبات
  • قرار گرفتن در معرض نور آفتاب
  • الکل
  • کافئین
  • دماهای شدید
  • محصولات پوستی حاوی اسانس تند (معطر)
  • پاک کننده‌ها و صابون‌هایی که دارای ترکیبات تند هستند

نشانه‌ها و علائم رزاسه

رزاسه چهار نشانه اصلی دارد:

قرمزی :

قرمزی دائم صورت که اغلب در اطراف بینی و گونه‌ها رخ می‌دهد.

رگ‌ها :

رگ‌های خونی قابل مشاهده (رگ‌های عنکبوتی صورت) که ناپدید نمی‌شوند.

جوش‌ها، دانه‌ها و لک‌ها :

دانه‌های قرمز گرد که دارای چرک یا مایع هستند.

ضخیم شدن پوست :

ایجاد شدن بافت‌های ناهموار مخصوصاً در اطراف بینی. این امر فقط در موارد جدی و طولانی مدت رزاسه اتفاق می‌افتد و خانم‌ها تقریباً هیچ‌گاه به آن مبتلا نمی‌شوند.

چگونه می‌توانیم از بوجود آمدن رزاسه جلوگیری کنم؟

از آنجایی که رزاسه یک بیماری مزمن بوده و هیچ درمان شناخته شده‌ای ندارد، بهترین راه جلوگیری از آن شناسایی و اجتناب از عوامل تشدید آن است. یک رژیم غذایی مناسب را در پیش بگیرید و محصولات پوستی که استفاده می‌کنید را در یک دفتر ثبت کنید، از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری نمایید و سعی کنید تا استفاده کافئین و الکل خود را محدود نمایید.

درمان طبیعی برای رزاسه

برخی از این درمان‌ها شامل موارد ذیل می‌باشند:

• استفاده از محصولات پوستی و مرطوب کننده‌های طبیعی و ملایم
  • زردچوبه (به صورت خوراکی به عنوان مکمل و یا طعم دهنده غذا)
  • زنجبیل (به صورت خوراکی به عنوان مکمل و یا طعم دهنده غذا)
  • ژل آلوئه‌ورا (اعمال موضعی بر روی ناحیه تحت درمان)
  • عسل مانوکا (اعمال موضعی بر روی ناحیه تحت درمان)

درمان رزاسه

اگر برای شما مهم است که تشخیص درستی در زمینه رزاسه دریافت کنید تیم کلینیک پوست و موی رخ آرا به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین درمان را در اختیار داشته باشید. چند نوع درمان جهت بهبود رزاسه وجود دارند:

لیزر

از این درمان می‌توان برای افرادی استفاده کرد که دارای رگ‌های خونی قابل مشاهده (رگ‌های عنکبوتی صورت) هستند.

لایه‌بردارهای پوست

این درمان با برداشتن لایه‌های بالایی پوست، افزایش سرعت تغییر و تبدیلات پوست و جلوگیری از مسدود شدن منافذ با سلول‌های مرده پوست به بهبود رزاسه کمک می‌کند.

دارو

ممکن است پزشک جهت درمان قرمزی، جوش و دانه‌هایی که ناشی از رزاسه هستند داروهای خوراکی یا موضعی تجویز کند.

محصولات مراقبت از پوست

دنبال کردن یک روش معمول مراقبت از پوست می‌تواند بسیار در کنترل علائم رزاسه موثر باشد.