اگزمای ناشی از واریس عارضه‌ای است که در نیمه پایینی پاها پدیدار می‌شود. نام‌های دیگر آن اگزمای وریدی، اگزمای گرانشی ‍و اگزمای استاز است.

علت بوجود آمدن اگزمای ناشی

از واریس دلیل اصلی این عارضه مشخص نیست اما اعتقاد بر این است که ابتلا به آن با فشار آمدن به رگ‌های پا در ارتباط است که این باعث می‌شود تا دریچه‌ها به خوبی کار نکنند. زمانی که دریچه‌ها به خوبی کار نکنند خون درون رگ‌ها به دلیل فشار به بیرون رگ درز پیدا کرده و وارد بافت‌های اطراف می‌شود، این امر سبب ایجاد سوزش می‌گردد. افرادی که مبتلا به واریس هستند بیشتر در معرض ابتلا به اگزمای ناشی از واریس قرار دارند، همچنین افرادی که به دلایل مختلفی از جمله چاقی، بارداری و … دچار کم تحرکی هستند نیز چنین می‌باشند. واریس و اگزمای ناشی از واریس واریس نشانه این است که دریچه‌های موجود در رگ‌های پا به خوبی کار نکرده و به نوعی آسیب دیده‌اند. این یعنی افرادی که واریس دارند احتمال ابتلا به اگزمای ناشی از واریس در آن‌ها بیشتر است. ممکن است پزشک‌تان از بین بردن واریس را به عنوان بخشی از درمان شما توصیه کند.

نشانه‌ها و علائم اگزمای ناشی از واریس

• خارش پوست
  • قرمزی و ورم
  • خشکی و پوسته پوسته شدن پوست
  • کبره بستن پوست
  • رگ‌های واریسی

چگونه می‌توانیم از اگزمای ناشی از واریس جلوگیری کنم؟

از آنجایی که این عارضه با گردش خون در ارتباط است، انجام اقداماتی که موجب بهبود یا حفظ یک گردش خون خوب شود می‌تواند از ابتلا به آن جلوگیری کند.

ورزش کردن به طور منظم، تغذیه سالم و بالا بردن پاها به منظور افزایش گردش خون اقداماتی است که می‌توانید انجام دهید.

درمان اگزمای ناشی از واریس

درمان طبیعی اگزمای ناشی از واریس

اگزمای ناشی از واریس به دلیل خشکی پوست اتفاق می‌افتد، بنابراین هیدراته نگاه داشتن پوست با روغن‌های طبیعی و ملایم و استفاده از مرطوب کننده‌های غیر معطر یکی از راه‌های طبیعی کاهش علائم این عارضه است. اعتقاد بر این است که بلغور جو نیز جهت تسکین سوزش ناشی از این عارضه مفید بوده و می‌توان خمیر آن را به طور مستقیم بر روی پوست قرار داد. می‌توانید این محصول را از اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کنید. پیش از اعمال هر چیزی بر روی پوست خود ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

درمان غیر طبیعی اگزمای ناشی از واریس

اگزمای ناشی از واریس باید توسط پزشک یا متخصص پوست تشخیص داده شود تا بهترین اقدامات را جهت درمان آن در پیش بگیرد. درمان‌های معمول این عارضه عبارتند از:

• کرم‌های نرم‌کننده
  • کرم‌های موضعی کورتیکواستروئید