جستجو کن ...

هماتوم - روش های درمان - کلینیک رخ آرا

هماتوم

تیم متخصص کلینیک پوست و موی رخ آرا برای شما مقاله‌ای کامل در مورد علل و علائم هماتوم، همچنین انواع روش‌های درمان آن؛ فراهم کرده است.
شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نتایج دقیق‌تر با متخصصین و پزشکان مجموعه پوست و موی رخ آرا مشورت کنید.

تهران، بلوار کاوه ، بالاتر از دولت ، نبش بهار جنوبی ، پلاک۲ ، واحد۱۸ ۲۶۶۰۲۹۰۰ ۲۶۶۰۱۹۰۰

هماتوم

هماتوم نوعی از خون‌مردگی و کبودی است که طی آن، خونریزی زیادی رخ می‌دهد. هماتوم می‌تواند توسط همان آسیب‌هایی که باعث کوفتگی می‌شوند، بوجود آید. هماتوم نسبت به کوفتگی دارای درد، ورم و عوارض بیشتری می‌باشد. هماتوم می‌تواند توسط عمل‌های جراحی و یا پارگی خودبه‌خود رگ‌های خونی مانند آنوریسم نیز ایجاد شود. هماتوم در هر قسمت و یا اعضای بدن می‌تواند رخ دهد. هنگامی که هماتوم در یکی از اعضای اصلی مثل مغز و یا طحال رخ دهد، می‌تواند زندگی فرد را مورد تهدید قرار دهد.

هماتوم چیست؟

هماتوم علامتی شبیه به کبودی بر روی پوست است که علت آن جمع شدن خون در زیر پوست می‌باشد.

علت بوجود آمدن هماتوم

هماتوم معمولاً بر اثر نوعی از آسیب‌دیدگی بافت به وجود می‌آید مانند ضرب دیدگی یا پس از جراحی. این آسیب‌دیدگی بر روی رگ‌های خونی نیز اثر گذاشته و باعث می‌شود تا خون به بافت‌های اطراف خود نیز سرایت کند. افرادی که داروهای خاصی مانند رقیق کننده‌های خون مثل وارفارین را مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به هماتوم هستند.

چگونه می‌توانیم از هماتوم جلوگیری کنم؟

کلینیک پوست و موی رخ آرا در اینجا به معرفی برخی نکات که می‌توانید با آنها به طور موثر هماتوم ناخواسته خود را درمان کنید می‌پردازد.

پیشگیری از هماتوم سخت است زیرا احتمال به وجود آمدن آسیب‌دیدگی همیشه قابل پیش‌بینی نیست. اگر می‌دانید که به دلیل مصرف دارویی خاص یا داشتن بیماری نسبت به هماتوم حساس هستید بهتر است تا از فعالیت‌هایی که موجب آسیب به بافت می‌شوند خودداری کنید.

درمان طبیعی هماتوم

هماتوم در اثر جراحت به وجود می‌آید و در موارد معدودی می‌تواند خطرناک باشد. اگر نگران ابتلا به هماتوم هستید حتماً به پزشک مراجعه نمایید.
اگر جراحت شما بهبود یافته و به دنبال راهی برای از بین بردن کبودی هستید تعدادی از درمان‌های خانگی وجود دارند که برخی معتقدند می‌تواند به سریع‌تر شدن روند بهبودی کمک کند، این درمان‌ها بدین قرارند :

• استفاده موضعی از روغن آرنیکا
  • خوردن آناناس (آناناس دارای بروملین است که برخی معتقدند موجب کاهش التهاب و کبودی می‌شود)
  • استفاده موضعی از روغن کامفره

درمان هماتوم

اگر برای شما مهم است که تشخیص درستی در زمینه هماتوم دریافت کنید تیم کلینیک پوست و موی رخ آرا به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین درمان را در اختیار داشته باشید.

برخی از هماتوم‌ها را می‌توان با روش‌های مشابه درمان خال لکه شرابی و با استفاده از لیزری مخصوص درمان کرد. متخصص پوست می‌تواند تشخیص دهد که آیا می‌توان هماتوم شما را بدین روش درمان کرد و یا بهتر است بگذاریم خودش به صورت طبیعی از بین برود.

۱- آیا هماتوم خطرناک است؟

میزان خطرناکی هماتوم به محل وقوع آن بستگی دارد. برای مثال هماتومی که در مغز رخ داده (که معمولاً با عنوان هماتوم ساب‌دورال شناخته می‌شود) می‌تواند بسیار جدی بوده و نیاز به رسیدگی پزشکی فوری داشته باشد. اگر در سر خود جراحت داشته و احساس خواب آلودگی و مریضی کرده و یا دچار درد شدید هستید فوراً به پزشک مراجعه کنید.
هماتوم‌های موجود در سطح پوست به طور کلی خطرناک نیستند و معمولاً زمانی که رگ‌های خونی آسیب دیده بهبود یابند و بدن به طور طبیعی خونریزی تراوش کرده به سیستم لنفاوی را دفع کند ناپدید می‌شوند. اگر هماتوم شما خیلی دردناک بوده، تورم دارد و یا به نظر می‌رسد که در حال بدتر شدن است، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

۲- آیا هماتوم به خودی خود از بین می‌رود؟
اکثر هماتوم‌های جزئی پس از چند ماه ناپدید می‌شوند. اگر به دلیل جراحی دچار یک هماتوم بزرگ هستید، ممکن است مدت زمان بهبودی آن بیشتر به طول بیانجامد و در برخی موارد ممکن است به جراحی دیگری برای از بین بردن آن نیاز باشد. هماتوم‌های جدی‌تر مانند هماتوم ساب‌دورال (هماتوم زیر سخت‌شامه – خونریزی مغزی) معمولاً نیاز به جراحی دارد.

۳- تفاوت بین کبودی و هماتوم چیست؟
هماتوم و کبودی در واقع یک چیز هستند، اما زمانی که در مورد یک آسیب‌دیدگی و یا زخم بزرگتر و در نتیجه جمع‌ شدن خون بیشتر صحبت می‌کنیم از اصطلاح هماتوم استفاده می‌کنیم.

دیگر مشکلات زیبایی

چروک میان بینی و لب

علل، علائم بروز چروک میان بینی و لب و درمان آن

سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS