جستجو کن ...

هایپرهیدروز - روش‌های درمان - کلینیک رخ آرا

هایپرهیدروز یا تعریق بیش از حد

تیم متخصص کلینیک پوست و موی رخ آرا برای شما مقاله‌ای کامل در مورد علل و علائم هایپرهیدروز (تعریق بیش از حد)، همچنین انواع روش‌های درمان آن؛ فراهم کرده است.
شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نتایج دقیق‌تر با متخصصین و پزشکان مجموعه پوست و موی رخ آرا مشورت کنید.

تهران، بلوار کاوه ، بالاتر از دولت ، نبش بهار جنوبی ، پلاک۲ ، واحد۱۸ ۲۶۶۰۲۹۰۰ ۲۶۶۰۱۹۰۰

هایپرهیدروز

اختلال هیپرهیدروز بیماری است که منجر به تعریق بیش از حد در بدن می‌شود. این عرق کردن می‌تواند در موقعیت‌های غیرمعمول مانند زمانی که در آب و هوای خنک یا بدون محرک قرار می‌گیرید نیز رخ دهد. همچنین اختلال هیپرهیدروز می‌تواند به علت سایر بیماری‌ها مانند منوپوز (یائسگی) یا پرکاری تیروئید نیز به وجود آید. این عارضه علاوه بر این که گاهی نشان‌دهنده مشکل جدی در بدن است، با ایجاد تعریق زیاد اثرات منفی روحی نیز دارد.

هایپرهیدروز چیست؟

هایپرهیدروز اصطلاح پزشکی تعریق بیش از حد است. این مسئله‌ای رایج است که می‌تواند همه بدن یا فقط نواحی خاصی مانند زیربغل، دست‌ها یا صورت را تحت تاثیر قرار دهد. دو نوع هایپرهیدروز وجود دارد: هایپرهیدروز اولیه و هایپرهیدروز عمومی ثانویه که هایپرهیدروز اولیه رایج‌تر می‌باشد.

علت بوجود آمدن هایپرهیدروز (تعریق بیش از حد)

هیچ دلیل شناخته شده‌ای برای هایپرهیدروز اولیه وجود ندارد، هایپرهیدروزی که معمولاً بر روی نقاط مشخصی از بدن مانند زیربغل، دست‌ها، پاها یا صورت تاثیر می‌گذارد. این مشکل معمولاً در کودکی یا نوجوانی آغاز می‌شود اما دلیل آن ناشناخته است.
هایپرهیدروز عمومی ثانویه تعریق بیش از حدی است که با یک بیماری مانند پرکاری تیروئید یا یائسگی ارتباط دارد و یا ممکن است ناشی از عوارض جانبی مصرف دارو باشد. این نوع هایپرهیدروز معمولاً بر روی کل بدن تاثیر می‌گذارد.

چگونه می‌توانیم از هایپرهیدروز جلوگیری کنم؟

کلینیک پوست و موی رخ آرا در اینجا به معرفی برخی نکات که می‌توانید با آنها به طور موثر هایپرهیدروز (تعریق بیش از حد) خود را درمان کنید می‌پردازد.

از آنجایی که هیچ دلیل شناخته شده‌ای برای هایپرهیدروز اولیه وجود ندارد نمی‌توان از بروز آن بطور کامل جلوگیری کرد. می‌توان تاثیرات هایپرهیدروز را از طریق پوشیدن لباس‌های مناسب و آزاد (مانند کتان یا پنبه) و استفاده از کفش‌های چرمی با جوراب پنبه‌ای کاهش داد. اجتناب از غذاهای تند و الکل نیز به کاهش مشکل کمک می‌کنند.

درمان طبیعی هایپرهیدروز (تعریق بیش از حد)

• مکمل‌های گیاهی

برخی افراد برای درمان تعریق بیش از حدی که به دلیل یائسگی به وجود آمده از مکمل‌های گیاهی مانند کوهوش سیاه (black cohosh) استفاده می‌کنند. دیگر داروهای گیاهی که به درمان هایپرهیدروز کمک می‌کنند شامل گل راعی، بابونه و مریم‌گلی می‌باشند. اگر دارای مشکل پزشکی می‌باشید پیش از استفاده از مکمل‌های گیاهی حتماً با دکتر مشورت کنید.

• طب سوزنی

هیچ شواهد علمی مبنی بر موثر بودن طب سوزنی در درمان هایپرهیدروز وجود ندارد اما شواهد نقلی حاکی از آن است که این درمان برای برخی از افراد موثر واقع شده است.

• تکنیک‌های آرامش‌بخشی (ریلکسیشن)

برخی افراد اذعان دارند که هایپرهیدروز آن‌ها در شرایط استرس‌زا بدتر می‌شود بنابراین ممکن است استفاده از تکنیک‌های ریلکسیشن مانند تمرکز ذهن و یا تمرین‌های تنفسی مفید واقع شوند.

درمان هایپرهیدروز (تعریق بیش از حد)

اگر برای شما مهم است که تشخیص درستی در زمینه هایپرهیدروز دریافت کنید تیم کلینیک پوست و موی رخ آرا به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین درمان را در اختیار داشته باشید.

تزریق بوتاکس

ممکن است پزشک جهت کاهش تعریق تزریق بوتاکس به غدد عروق را تجویز کند. این درمان از طریق مسدود کردن انگیزش‌های عصبی که نقش عمده‌ای در تولید عرق دارند، کار می‌کند. در یک بازه زمانی سه ماهه متوجه کاهش عمده تعریق خود می‌شوید و ممکن است پس از آن بخواهید درمان دیگری را انتخاب کنید. این درمان می‌تواند بر روی نقاط مختلف بدن از جمله زیربغل، دست‌ها، پاها و پیشانی صورت پذیرد.
دیگر روش‌های درمان هایپرهیدروز (تعریق بیش از حد) شامل موارد زیر می‌شود:
• تجویز دارو
• جراحی
• یونتوفورز (درمانی که شامل استفاده از جریان‌های الکتریکی در مناطق مورد نظر می‌باشد)

۱- آیا هایپرهیدروز رایج است؟

هایپرهیدروز یک بیماری نسبتاً شایع است و میزان ابتلا به آن در بریتانیا ۳% تخمین زده شده است.

۲- آیا هایپرهیدروز ژنتیکی است؟
به طور قطع مشخص نیست که هایپرهیدروز یک بیماری ژنتیکی باشد، گرچه که مطالعه‌ای در مجله جراحی عروق نشان می‌دهد که این امر امکان‌پذیر است.
۳- آیا هایپرهیدروز خطرناک است؟
گرچه که خود هایپرهیدروز مضر یا خطرناک نیست اما می‌تواند بر روی اعتماد به نفس شخص تاثیر گذاشته و سلامت روانی و عمومی او را به خطر بیاندازد.
۴- آیا هایپرهیدروز موجب کمبود آب بدن می‌شود؟
واقعاً عجیب است که هیچ رابطه‌ای میان هایپرهیدروز و کمبود آب بدن وجود ندارد. چه تعریق بیش از حد داشته باشید یا نه، نوشیدن آب در هوای گرم و یا هنگام انجام تمرینات بدنی می‌تواند به خنک شدن و هیدراته شدن بدن شما کمک کند.

دیگر مشکلات زیبایی

چروک میان بینی و لب

علل، علائم بروز چروک میان بینی و لب و درمان آن

سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS