چروک میان بینی و لب

تیم متخصص کلینیک پوست و موی رخ آرا برای شما مقاله‌ای کامل در مورد علل و علائم چروک میان بینی و لب، همچنین انواع روش‌های درمان آن؛ فراهم کرده است.
شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نتایج دقیق‌تر با متخصصین و پزشکان مجموعه پوست و موی رخ آرا مشورت کنید.

تهران، بلوار کاوه ، بالاتر از دولت ، نبش بهار جنوبی ، پلاک۲ ، واحد۱۸ ۲۶۶۰۲۹۰۰ ۲۶۶۰۱۹۰۰

خطوط میان بینی و لب (خطوط بینی لبی) مجموعه‌ای از چین و چروک‌های عمیق هستند که از کنار بینی شکل گرفته و تا گوشه‌های لب امتداد دارند.

علت ایجاد چروک میان بینی و لب

با بالا رفتن سن چروک میان بینی و لب عمیق‌تر شده و ساختارهای حمایتی گونه‌ها ضعیف می‌شوند. تکرار لبخند نیز موجب برجسته‌تر شدن این خطوط می‌گردد.
چروک میان بینی و لب طبیعی بوده و نشانه اجتناب‌ناپذیر پیری پوست می‌باشند، اما باعث می‌شوند تا صورت خسته و پیر به نظر برسد و سن شما را بالا برود.

چگونه می‌توانیم از بوجود آمدن چروک میان بینی و لب جلوگیری کنم؟

بهترین راه جلوگیری از ایجاد این خطوط قرار نگرفتن در معرض آفتاب، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب و گذاشتن کلاه لبه‌دار بلند است. گرچه که یکی از دلایل ایجاد چروک میان بینی و لب حرکت عضلات طبیعی صورت مانند لبخند است، بنابراین برای جلوگیری از آن کار زیادی نمی‌توانید بکنید، مگر اینکه اصلا عضلات صورت خود را حرکت ندهید!

درمان طبیعی چروک میان بینی و لب

چین و چروک‌ها بر اثر کاهش کلاژن و الاستین پوست که ناشی از بالا رفتن سن و یا آسیب نور آفتاب است رخ می‌دهند. تاثیرات این تغییر در بافت پوست و مشکلاتی که ایجاد می‌شود را می‌توان با دنبال کردن یک رژیم مراقبت از پوست سخت بهبود بخشید، رژیمی که ترکیبی از مرطوب کننده حاوی پپتیدها و ویتامین A و یک لایه‌بردار خوب باشد. این کار خطوط را از بین نمی‌برد اما ممکن است به هموار شدن آن‌ها کمک کند.
برخی می‌گویند که تمرینات صورت مانند یوگای صورت و ماساژ صورت می‌تواند به کاهش خطوط دور بینی و لب کمک کند.

درمان چروک میان بینی و لب

اگر برای شما مهم است که تشخیص درستی در زمینه چروک میان بینی و لب دریافت کنید تیم کلینیک پوست و موی رخ آرا به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین درمان را در اختیار داشته باشید.

لایه‌بردارهای طبی

لایه‌بردارهایی که از طریق مهار قدرت اسیدهای طبیعی و ترکیبات فعال برای لایه‌برداری عمیق پوست استفاده می‌کنند. این روش موجب تحریک رشد سلول‌های جدید و تولید کلاژن می‌شود و به داشتن پوستی تازه‌تر و محکم‌تر کمک می‌کند.

تزریق ژل یا تزریق فیلر

فیلرهای پوستی را از طریق تزریق یک محلول ویژه در زیر پوست اعمال می‌کنند، که موجب فربه شدن پوست، پر کردن چروک میان بینی و لب و کمتر نمایان شدن آن‌ها می‌شود.

اسکالپترا

اسکالپترا یکی از انواع فیلرهای پوستی است که موجب تحریک تولید کلاژن طبیعی پوست شده و باعث می‌شود تا پوست ظاهری هموارتر و فربه‌تر داشته باشد.

لیزر فرکشنال (Fraxel)

Fraxel نوعی لیزر است که از آن برای درمان مشکلات پوستی استفاده می‌شود. این درمان هم سطح پوست و هم لایه‌های عمیق‌تر پوست را مورد هدف قرار داده و موجب تولید بیشتر کلاژن و هموارتر شدن خطوط و چین و چروک‌ها می‌شود.

تزریقات ضد پیری پوست و بوتاکس

تزریقات ضد پیری پوست مانند بوتاکس می‌تواند در عضلاتی صورت بگیرد که موجب ایجاد چروک میان بینی و لب می‌شوند، اما معمولاً از آن‌ها برای اعمال در این نقاط از صورت استفاده نمی‌شود. برای اینکه بفهمید آیا این درمان برای شما مناسب است با یک متخصص پوست مشورت کنید.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ روشی برای جوان‌سازی پوست است که در آن از سوزن‌های کوچک برای ایجاد سوراخ‌‌های کوچک در پوست استفاده می‌شود. این نقاط تماس کوچک موجب بر انگیختن واکنش خود ترمیمی زخم‌های پوست شده و موجب جایگزین شدن سلول‌های جدید و تولید کلاژن می‌شوند.

۱-چگونه می‌توان چروک میان بینی و لب را بهبود بخشید؟

چروک میان بینی و لب بخشی طبیعی از روند پیری پوست می‌باشند اما برخی افراد می‌خواهند به دلیل زیبایی از دست آن‌ها خلاص شوند. درمان‌های متفاوتی برای این خطوط وجود دارد، از جمله جراحی و غیر جراحی.

۲- جراحی چروک میان بینی و لب
درمان‌های جراحی شامل لیفت صورت، لیفت گونه و لیفت نیمه صورت (لیف صورتی که بر روی پایین پلک‌ها و گونه‌ها صورت می‌گیرد). این جراحی‌ شامل لیفت کردن افتادگی پوست جهت هموار کردن چین و چروک‌ها می‌باشد.

۳- آیا می‌توان از تزریقات بوتاکس برای درمان چروک میان بینی و لب استفاده کرد؟
به طور کلی معمولاً از تزریقات بوتاکس برای درمان خطوط و چین و چروک‌های میان بینی و لب استفاده نمی‌شود. دلیلش این است که ریلکس کردن عضلات نیمه پایینی صورت فرآیندی پیچیده است و می‌تواند بر روی لبخندتان تاثیر بگذارد. ممکن است در برخی موارد استفاده از دوز کمی از بوتاکس برای چروک میان بینی و لب مناسب باشد. دکتری که درمان شما را انجام می‌دهد می‌تواند در این مورد نظر بدهد.

۴- خطوط ماریونت چیست؟
خطوط ماریونت مجموعه‌ای از چین و چروک‌های عمیق هستند که در گوشه لب ایجاد شده و تا چانه ادامه دارند. بسیار شبیه به چروک میان بینی و لب هستند و روش درمان آن‌ها نیز تقریباً یکسان است.

دیگر مشکلات زیبایی

علل ، علائم بروز جوش سرسیاه و درمان آن